Den 1 april 2022 lanserade vi en ny webbplats. Alla gamla nyheter har inte förts över. Äldre nyheter kan du se i gammalt nyhetsarkiv (länken öppnas i nytt fönster)
Här nedan listas publicerade nyheter sedan oktober 2019.
Om du inte hittar det du söker så kan du söka på hela denna webbplats.
Lyssna på hur svenskarna själva ser på framtiden för bilen
“En del av politiken riktad mot bilen handlar om att begränsa utsläpp och Sverige har med rätta ambitiösa klimat- och miljömål. Men när bilarna blir utsläppsfria minskar dock denna målkonflikt.” Det skriver Anders Ydstedt, ordförande för Kungliga Automobil Klubbens expertråd. Läs hela artikeln i Hallandsposten, Gefle Dagblad, NWT och Östersunds-Posten.
KAK:s tretimmarsrace på Gelleråsen
KAK Östra bjöd traditionsenligt in till KAK tretimmars race på Gelleråsen Arena och deras racepreparerade Volvo C30 racingbilar. Den erfarne tävlingsledare Thomas Johansson och Gelleråsen Arenas ägare, och före detta racingförare Richard Göransson, hälsade de 28 förarna i de elva lagen varmt välkomna. Dagen bjöd på strålande sol och efter sedvanlig säkerhetsgenomgång tog träning samt kvalkörning vid i form av spännande superpole, där kvalföraren endast får ett varv på sig att sätta sitt kvalificeringsvarv. Under lunchen var det mycket taktiksnack bland förarna med diskussion om depåstopp och bästa tiden för tankstopp. Väldigt laddade förare gjorde sig redo för starten som blev minst sagt hektiskt, men samtliga team klarade sig genom första varvet helskinnade. Varje lag hade tre förare som roterade var 20:e minut under tre timmar. Bilarna nådde en hastighet uppåt 170 kilometer i timmen vilket bidrog till spänning ända in i det sista.Tävlingen blev händelserik med flera avåkningar och en del straff för alltför snabba depåstopp. Slutet på tävlingen blev ännu mer dramatisk och endast 2,5 sekunder skiljde mellan det första och andra teamet.
RÖR INTE MIN PARKERINGSPLATS – KAK träffade politiker i Göteborg och Malmö
Parkeringsplatser behövs för att skapa levande städer. Trots detta väljer många kommuner att ta bort parkeringsmöjligheter eller att inte planera för nya när det byggs. Mot bakgrund av detta har KAK lanserat kampanjen #rörinteminparkeringsplats. För att påverka politikerna som fattar beslut kring hur städerna ska planeras anordnades man ifestationer och samtal i Göteborg och Malmö. I slutet av augusti samlades ett antal medlemmar i klubblokalen och på en parkeringsplats vid Heden i Göteborg för samtal om vikten av tillgång till parkering. Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) var med och tog del av kampanjen i ämnet. – Det blev bra samtal som kommer att fortsätta. Frågorna engagerar uppenbarligen både våra medlemmar och politiker, sade Magnus Hellsten, ordförande, KAK Västra. I Malmö anordnades en manifestation på Stora Torg samtidigt som kommunfullmäktige hade sammanträde. I Rådhusets foajé överlämnades ett informationsblad och en T-tröja med texten “Rör inte min parkeringsplats” till Andreas Schönström (S) och Håkan Fäldt (M), ordförande respektive andre vice ordförande i tekniska nämnden, något som även Skånska Dagbladet uppmärksammade. – Vi vill lyfta frågan kring parkeringsplatser. Antalet bilar ökar och vi måste ha plats för bilar oavsett drivmedel. Och de måste stå någonstans, sade Jacob Laurin, ordförande i KAK Södra. Under […]
Prins Carl Philips Racing Pokal
Med ett väder som gick från strålande solsken till ruskigt regn slogs den unga svenska kartingeliten den 25–28 augusti om Prins Carl Philips Racing Pokal på GTR Motorpark. Priset instiftades 2013 på Prinsens initiativ och har som syfte att framhäva unga kartingtalanger. Detta år var det dessutom premiär för historiens första SM i el-kart. Prins Carl-Philip lämnade GTR Motorpark med ett leende på läpparna: ”jag är stolt och imponerad av på vilket sätt förarna, personalen på banan och tävlingsorganisationen hanterade den mycket utmanande vädersituationen” förklarar han. Beträffande elektrifieringens frammarsch som syns såväl på vägen som racingbanan är Prinsen positivt inställd: ”det är nytt och annorlunda, självklart, men det är roligt att vara del av framtiden, vilket det här faktiskt är” Vann gjorde Wilgot Edqvist i klassen Rotax Max Senior med CharIie Andersen körde hem priset i Rotax Max DD2. Nu väntar världsfinal, Rotax Max Challenge Grand Finals, i Portugal 19–26 november för de historiska mästarna. Tävlingen anordnas av Kungliga Automobil Klubben, Svenska Bilsportförbundet, Lidköpings kartingklubb och ProConsulting AB.
Nella Bergström tilldelas KAK:s Journalistpris 2022
Kungliga Automobil Klubben (KAK) tilldelar Nella Bergström Journalistpriset 2022. Hon är en driven journalist som är chefredaktör för tidningen Motorbranschen och gör där viktiga insatser för motorjournalistiken i Sverige. – Det är med stor glädje som vi tilldelar Nella Bergström Journalistpriset i år, säger Anders Ydstedt, ordförande i juryn. – Med nyfikenhet och ett ödmjukt angreppssätt får hon intervjupersoner att känna sig bekväma att delge både spännande och svåra ämnesområden, vilka bidrar till att skildra transportsektorn ur nya perspektiv. Det är en glad Nella Bergström som nås av beskedet att hon tilldelats KAK:s Journalistpris. Att uppmärksammas på detta är sätt är mycket hedersamt. – Jag är väldigt glad och hedrad över KAKs utmärkelse! Den är ett fint kvitto på mitt arbete och ger stor inspiration framåt. Nella Bergström har inte minst visat att goda journalister klarar av att byta inriktning i sitt arbete och samtidigt fortsätta vara duktiga tidningsmakare. Hon har sin bakgrund i en helt annan bransch, men har successivt tagit sig över till transportbranschen för att sedan drygt ett år landa på tidningen Motorbranschen. – Jag är ganska ny i bilbranschen, men jag blir alltmer fascinerad av komplexiteten och omväxlingen som finns här. Det händer så mycket spännande […]
KAK på DN Debatt: ”Framtidens svenska städer måste anpassas för fler bilar”
Åtta av tio svenskar vill ha tillgång till egen bil, visar en ny opinionsundersökning. Men politikernas planer går i motsatt riktning. Framtidens svenska städer måste anpassas för fler bilar, skriver Kungliga Automobil Klubbens Anders Ericson och Anders Ydstedt på DN Debatt. “I stat och kommun planeras det tvärtemot svenska folkets vilja när det gäller bilen. Det verkar som att de ansvariga har skygglappar för att framtidens bil kommer att vara tyst, utsläppsfri och säker. Man tycks utgå ifrån gårdagens miljöstörningar och en förlegad syn på bilen. Nya ägarmodeller och nya former av mikromobilitet av olika slag kommer säkerligen att ge fler tillgång till individuell mobilitet men de flesta föredrar att ha tillgång till ”egen” bil. Sverige är ett stort och glesbefolkat land och även våra större städer kan på intet sätt jämföras med de megastäder vars trafikpolitik i dag verkar utgöra förebilder för svenska politiker.” Artikeln bygger på en omfattande SKOP-undersökning om svenskarnas syn på mobilitet och bilismen som KAK låtit göra. Den finns att ta del av här. Uppdatering: vår artikel vållade mycket debatt, vilket vi välkomnar. Med anledning av detta finns här en slutreplik. “Utsläppsfria bilar minskar målkonflikten mellan mobilitet och miljömål. Att bygga bort rörligheten vore […]
BotaniCar – Samtal om bilismens framtid
Sedan starten 1903 har KAK haft som uppdrag att värna bilismens sunda utveckling. Som ett led i detta måste förstås ett resonemang kring bilens roll i samhället ske – nu och i framtiden. Detta är något KAK:s Expertråd fortlöpande arbetar med. En mycket varm dag i augusti i år anordnadeExpertrådet ett seminarium i anslutning till BotaniCar i Norrvikens Trädgårdar i Båstad.Läs mer genom att klicka på bilden till höger.Läs även artikeln i Teknikens värld om BotaniCar samt KAKs senaste SKOP undersökning gällande bilismens framtidLÄNK (nytt fönster)
Bilens roll i samhället – idag och imorgon
För att förstå mer om hur svenska folket ser på bilismen idag och i framtiden har Kungliga Automobil Klubben, KAK, låtit SKOP ställa ett antal frågor om synen på bilen och bilpolitiken. Det är tydligt att svenskarna helst väljer bilen och tror på bilen i framtiden. I stat och kommun planeras det tvärt emot hur svenskarna vill när det gäller bilen. Det är som om de som planerar har skygglappar för att framtidens bil kommer att vara tyst, utsläpps-fri och säker- och att de fortfarande ser gårdagens miljöstörningar. Nya ägarmodeller kommer säkerligen att ge fler tillgång till individuell mobilitet men de flesta föredrar att ha tillgång till “egen” bil. Sverige är ett stort och glesbefolkat land och även våra större städer kan på intet sätt jämföras med de megastäder vars trafikpolitik idag verkar utgöra förebilder för svenska politiker. Lyssna på hur svenskarna själva ser på framtiden för bilen och utforma politik och trafikplanering därefter. Klicka på bilden till höger för att läsa hela rapporten
Felix Rosenqvist tillbaka på INDYCAR-pallen
Felix Rosenqvist fick äntligen återvända till prispallen i NTT INDYCAR SERIES när han körde i mål som trea i söndagskvällens race på gatorna i Toronto.Det förlösande resultatet utgör åtrådd revansch efter det senaste loppet på Mid-Ohio, där Rosenqvist tvingades bryta från ett läge i ledarklungan, och kom i samband med en populär återkomst för INDYCAR-fältet till den folkkära stadsbanan i Kanada efter coronapandemin.Rosenqvist höll sig högt upp i resultatlistan under samtliga tre tävlingsdagar, och bibehöll sitt fina facit i Toronto – där han vann dubbelt i juniorklassen Indy Lights 2016 och slutade femma i INDYCAR-racet 2019 – med en stark körning från åttonde plats på gridden.- Ett väldigt roligt race att köra, och fantastiskt att äntligen vara tillbaka på pallen, säger Felix Rosenqvist. Vi fick verkligen slåss för det idag. Som loppet utvecklade sig var vi tvungna att göra omkörningarna ute på banan och göra riktigt bra depåstopp, och vi satte båda delarna idag. Vi tog möjligheterna när de kom och klättrade sakta men säkert framåt.När dammet hade lagt sig efter 85 händelserika varv, som bland annat inkluderade fyra gulflaggssituationer, hade Rosenqvist tagit sig hela vägen upp till tredje plats. I mål var han bara en blinkning bakom andraplacerade Colton […]
“Parkering nödvändigt för fungerande städer”
God tillgång till parkering är en förutsättning för att garantera människors mobilitet i hela landet och för omställningen av fordonsflottan. Tankarna på att ta bort parkeringsplatser eller att inte tillskapa nya när det byggs måste skrotas. RÖR INTE MIN PARKERINGSPLATS! Tyvärr planerar många kommuner i dagsläget att ta bort parkeringsplatser eller att inte tillskapa nya när det byggs. Det är ingen hållbar utveckling och inget som svenska folket vill ha. Nästan tre av fyra (70 procent) anser att man vid nybyggnation skall planera så att det finns tillräckligt många parkeringsplatser både för boende och besökare, enligt en SKOP-studie som Kungliga Automobil Klubben (KAK) låtit göra i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Det skriver Anders Ericson, generalsekreterare, KAK, och Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s expertråd i Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, Dala-Demokraten , Värmlands Folkblad och Katrineholms Kuriren. Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen
Göthberg suverän segrare i Midnattsolsrallyt
Snabb och säker körning gjorde att Per Göthberg kunde behålla ledningen ända in i mål på Midnattssolsrallyt 2022.-Jag har kämpat för segern i flera år, sa en lycklig Göthberg vid målgången på Torget i Karlskoga.Sveriges största historiska rally började i onsdags med danskt i topp och ungefär 5 000 åskådare fick se Bo Boddum Andersens snabba åk med en Opel Kadett GT/E på publiksträckan inne på Gelleråsen utanför Karlskoga. Han var några sekunder före Vimmerbys Kjell Fransson i Renault Alpine A 310 med mittmonterad V6:a, därefter följde Europamästaren Mats Myrsell från Hedemora i Porsche 911 RSR.Rallyt fortsatte med sträckor i skogen och redan under torsdagsförmiddagen stod toppstriden mellan suveräna Per Göthberg i Porsche 911 Carrera och veteranen Lars-Ove Biffen Olsson i Opel Ascona 400. Med 50 års oavbruten tävlingsvana i rally visade Biffen Olsson att han fortfarande har kapacitet i dessa sammanhang och var uppe på förstaplatsen flera gånger.Etappen under fredagen inleddes med en klassisk sträcka som delvis var med redan i 1951 års tävling, och fortsatte traditionen genom att åter köra en sträcka på Gelleråsen, precis som åren 1955 till 1964. Göthberg drygade ut ledningen men Biffen Olsson slog till med en seger på dagens sista sträcka. Myrsell hade […]
Hur länge ska vi ha öppet fordonsregistret för kriminella?
“Medan staten tjänar pengar på att sälja data som används av kriminella så drabbas bilister och andra fordonsägare på många olika sätt. Så här kan vi inte ha det!” Det skriver Paul G Höglund och P-O Hedman från expertrådet i Hallandsposten , Gefle Dagblad, Skaraborgs Allehanda och Västerbottens-Kuriren. Fordonsregistret är idag öppet för allmänheten och används av tjuvar för att lokalisera var olika fordon finns. Det är en orimlig ordning som leder till att: • Försäkringspremier ökar när tjuvar hittar värdefulla bilar och bildelar att stjäla. • Småföretagare blir av med maskiner som grävskopor, traktorer mm och drabbas av avbrott i verksamheten och därmed minskade intäkter. • Motorentusiaster riskerar att bli rånade i hemmet på sin entusiastbil och kan i värsta fall till om med skadas i samband med rån. • Familjer får sina hem tömde medan bilen står på exempelvis en flygplatsparkering. Det är dags att frågan kommer upp på agendan, inte minst med tanke på att det är val i höst. Fråga din politiker om vad vederbörande tänker gör åt problemet! Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen.
Danskt i topp på Midnattssolsrallyt
Pressrelease 2020-07-06Danska Bo Buddum Andersen slog till med den snabbaste tiden på den inledande sträckan av Midnattssolsrallyt, en halv sekund före Kjell Fransson och 1,3 sekunder snabbare än Mats Myrsell. Räkna med att svenskarena är revanschsugna i morgon.Folkfest är det rätta ordet när man beskriver inledningen av KAK Midnattssolsrallyt 2022. Gelleråsen Arena utanför Karlskoga är navet i tävlingen och under onsdagens eftermiddag bjöds på många härliga uppvisningar innan rallyt invigdes av Tony Ring kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga, tillika stor motorentusiast.Den inledande publiksträckan på 3,02 kilometer var omväxlande grus och asfalt vilket ställde höga krav både på förare, bilar och mekaniker.Med bara 30 sekunders starmellanrum var det snabba ryck och tätt på banan till publikens glädje. Danska Bo Buddum Andersen fick till en kanontid på sträckan med sin Opel Kadett GT/E och överraskande nog var det ingen som kunde matcha hans tid. Erkänt snabba förare som Europamästaren Mats Myrsell fick se sig slagen med 1,3 sekund medan Kjell Fransson blev bästa svensk med en halv sekund upp till Andersen.-Det var en utmanande sträcka. Jag är jättenöjd med teamet och laddar om för morgondagens sträckor, säger Kjell Fransson.Både Fransson och Myrsell lär vara revanschsugna, men Andersen är redo att bjuda på motstånd..
Snabb inledning på KAK Midnattssolsrallyt
Nu på onsdag, 6 juli, drar Midnattssolsrallyt igång med en snabb publiksträcka inne på Gelleråsen – täta starter, högt tempo och god uppsikt över hela sträckan gör detta till en perfekt inledning på ett av Europas största historiska rallyn. Med omkring 15 mil specialsträckor av bästa kvalitet fördelade på 20 specialsträckor under fyra intensiva dagar, är Midnattssolsrallyt utan tvekan ett av Europas största historiska rallyn och ska därför inledas i stor stil. I år kommer premiärsträckan att bli mer spektakulär än någonsin. Rallyt är inte bara tillbaka på klassisk mark, sträckan på Gelleråsen var ett återkommande moment från 1955 och framåt, utan tempot har skruvats upp ett snäpp till. Publiksträckan är 3,02 kilometer lång och med ett startmellanrum på endast 30 sekunder betyder det att det kommer att finnas flera ekipage ute på banan samtidigt. Det är samtidigt en mycket utmanande sträcka då den till hälften går på asfalt och till hälften går på grus. Sträckan ställer höga krav både på förarnas skicklighet och förmågan att ställa om sig mellan olika underlag, och minst lika höga fordringar på mekanikerna som måste anpassa bilen för riktigt blandade körförhållanden. Publiken kommer att ha god uppsikt över hela sträckningen och kan räkna med […]
Karting och gokartskola i sommar – ofta det första steget in i motorsportens värld
Nu är det sommarlov och för många barn i skolåldern blir det säkert första gången att prova på gokart. Och det är ju många framgångsrika racerstjärnor som i unga år börjat sin karriär just i en hyrd kart.Vi har kikat in på Järfälla Hyrkart utanför Stockholm vilka, liksom många andra banor, har högsäsong nu under sommaren. Här är banan öppen sju dagar i veckan och det anordnas gokartskola samt hyrkartrace där alla tävlingssugna är välkomna att tävla mot varandra.I sommar öppnas en särskild juniorbana där de yngsta förarna, 7-11 år, kan köra juniorkartrar på en separat slinga. Den som är lite mer rutinerad förare kan hyra riktig tävlingskart och köra i dryga 100 km/tim på Stockholms enda riktiga tävlingsbana. All personal är aktiva eller före detta tävlingsförare och hjälper gärna de som är intresserade med råd och tips på banan. Och anläggningen tar förstås också emot de som bara vill testa att sitta bakom ratten i en kart och köra race med kompisar. Mer om anläggningen Järfälla Hyrkart hittar du på https://www.jarfallahyrkart.se/Och vill du lära mer om karting kan du kika in på Svensk Bilsport https://www.sbf.se/Sportgrenar/Karting/
Välkommen till tre timmars race med KAK på Gelleråsen
Välkommen till tre timmars race med KAK på Gelleråsen Kör ett team med tre förare och delta en heldag på racerbanan. Det finns möjlighet till licenskurs efteråt. Tid: Onsdag den 7 september kl. 09.00 – 16.30 och omkring kl. 20.00 för de som vill gå licenskursen.Plats: Gelleråsen Arena (f.d. Karlskoga Motorstadion).Pris: 18.820 kr exklusive 6% moms per bil för tre förare. Pris för licenskurs meddelas vid anmälan.Anmälan görs till: info@kak.se. Det finns bara 13 bilar att tillgå – så först till kvarn. Avgiften faktureras direkt från banan på Gelleråsen Arena. Kom ihåg att ange fakturaadress i din anmälan. Denna är bindande med en förskottsbetalning på 40% av priset inklusive moms. Inga förkunskaper behövs, endast körkort behörighet B. Vi tävlar med Richard Göransson och Gelleråsen Arenas raceutrustade Volvo C30. Tre förare per bil. Efter morgonens teoretiska genomgång gäller det för teamet att lägga upp strategin för genomförandet av tävlingen. Förmiddagen ägnas åt träning och att hjälpa varandra med råd och tips för att teamet ska få en så framskjuten placering som möjligt. Efter lunchuppehållet blir det ett kort förarmöte och därefter går starten. Förarbyte var 20:e minut. Du får låna hjälm och overall m.m. Efter målgång och prisutdelning finns det möjlighet […]
Morgondagens bilar är tysta, säkra och utsläppsfria.
Företrädare för KAK: Morgondagens bilar är tysta, säkra och utsläppsfria. Väljarna vill både äga och köra bil. Det är vad infrastrukturplaneringen måste utgå ifrån.
Folkfest för bilfantaster – Gärdesloppet firar 100 år
TV4 rapporterar: Det vilar ett motornostalgins skimmer över Djurgården i Stockholm i dag, där det klassiska Gärdesloppet firar 100-årsjubileum. Bakom arrangemanget står Kungliga Automobilklubben och hundratals veteranfordon finns att njuta av. TV4s reporter Carolin Björnerhag finns på plats i vimlet!Se videoklippet på TV4 HÄRSVT Rapport tog även upp 100års jubileumet i sin sändning på söndagen 5 juni.Se Rapportsändningen HÄR (skrolla till ca 20 minuter in i programmet)
Stort intresse för Midnattssolsrallyt
Brett startfält och många skickliga förare bäddar för att Midnattssolsrallyt 2022 blir riktigt spännande. Räkna med snabba bilar, roligt rally och en riktig höjdarstart av tävlingen med Midnattssolsrallyt Super Show på Gelleråsen Arena.
Debattartikel: Rör inte min parkeringsplats
I mars passerade Sverige fem miljoner bilar i trafik. Mot bakgrund av detta är god tillgång till parkering en förutsättning för att garantera människors mobilitet i hela landet, för att skapa levande städer och för omställningen av fordonsflottan, skriver KAK. Rörelse är motpolen till stillastående och öppenhet är motsatsen till att bygga murar. Om det är något som vi de senaste åren har lärt oss så är det att möjligheterna till resande och mobilitet inte ska tas för givna. Restriktioner, höga bränslepriser och den allmänna omvärldssituationen har gjort att det i dag är svårare att förflytta sig, både mellan länder och inom Sverige. I det läget måste samhället göra ansträngningar för att inte ytterligare förvärra situationen, utan tvärtom underlätta resande och transporter.I mars passerade Sverige fem miljoner bilar i trafik. Bilen står för närmare åtta av tio personresor i Sverige (Trafikanalys). Att planera för bilen är därför nödvändigt om man menar allvar med att underlätta mobiliteten. Det måste ske på många olika sätt, inte minst genom investeringar i det eftersatta vägnätet. Men det finns en aspekt som inte får glömmas bort i sammanhanget, nämligen parkering. Bra tillgång krävs Ska det vara möjligt att ta sig från punkt A till B […]
Joel Granfors tar första GB3-segern
Joel Granfors körde hem karriärens första GB3-seger och tog över ledningen i mästerskapet i en rejäl styrkedemonstration vid helgens tävlingar på anrika Silverstone.Granfors var i storslagen form från början till slut i säsongens andra deltävling, där han var snabbast i både träning och kval och fick med sig en trio riktigt starka resultat från de tre race som kördes. Eskilstuna-sonen inledde på bästa tänkbara sätt genom att – från en överlägsen pole position – leda från start till mål i det inledande heatet på lördagen. Segern var inte bara Granfors första för säsongen, utan också den första för en svensk förare i det före detta brittiska Formel 3-mästerskapets nya skepnad som GB3. Granfors startade sedan i pole position även i Race 2, där han dock fick se sig passerad av britten Tom Lebbon på det första varvet och tog målflagg på en alltjämt meriterande andraplats. – Vilken helg, kommenterar Joel Granfors. Snabbast på träningen, snabbast i kvalet, och första segern i land… Jag kunde inte önska mig så mycket mer. Vi har haft väldigt bra fart den här helgen. Vi tog pole position med över tre tiondelar och bilen har fungerat perfekt. Stort tack till teamet och alla som hjälpt mig hit!
Rally i Midnattssolens land
Med start i Gelleråsen strax norr om Karlskoga den 6 juli i år kör cirka 185 fartglada proffs och entusiaster och deras kartläsare årets upplaga av det klassiska Midnattssolsrallyt. Målgången sker den 9 juli på torget i Karlskoga.”Årets rally kommer att bli en hisnande upplevelse för såväl åskådare som förare och kartläsare”, säger Philip von Mecklenburg, ordförande för KAK Motorsport och ansvarig för tävlingen från KAK:s sida.Banans längd är i år 997 km, varav 147 km fördelas på 20 ”specialsträckor”. Två av dessa är 3 km vardera och körs på asfalt på själva Gelleråsen. De övriga 18 körs på grusvägar avstängda för allmän trafik. Transportsträckorna går på allmän väg med normala fartbegränsningar och trafikregler.Rallytävlingens längd och sträckning har varierat avsevärt under åren. Det allra första loppet ägde rum 1950 under namnet Svenska Rallyt till Midnattssolen. Med målgång i Kirunablev dock tävlingen snart mer känt som Midnattssolsrallyt.
Linus Lundqvist håller undan för dramatisk Indy Lights-seger!
Linus Lundqvist tog över ledningen i Indy Lights-tabellen när han körde hem säsongens första seger under stor dramatik på en upptorkande bana på Barber Motorsports Park.Lundqvist fick maximal utdelning i årets andra deltävling, med pole position och ledning från start till mål på sin väg mot Indy Lights-karriärens fjärde seger.Tyresö-sonen – som vann på Barber Motorsports Park även förra året – tvingades emellertid gräva djupt när vädrets makter slog till i Alabama. Ett skyfall inför start i söndagens race ändrade förutsättningarna radikalt efter en ditintills torr helg – och kampen om segern kom att bli spektakulär. Lundqvist och HMD Motorsports-kollegan Benjamin Pedersen (Danmark) var i en klass för sig i vätan, långa stunder över sekunden per varv snabbare än resten av fältet, och duellerade bokstavligt talat hela vägen in i mål när Lundqvist på kraftigt slitna regndäck tvingades till en defensiv avslutning när banan torkade upp. Den skandinaviska duon kämpade med frenesi om segern under det allra sista varvet, men Lundqvist behöll kylan och lyckades avvärja Pedersens attack – med lätt kontakt mellan bilarna i sprinten in över mållinjen. Lundqvists segermarginal skrevs till slut till 17 hundradels sekund.- Det där var tight! Det här är en av de absolut skönaste segrarna i min karriär, säger Linus Lundqvist. Mina däck var helt […]
KAK lämnar remissvar om elsparkcyklar – mer utbildning krävs
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har lämnat remissvar till infrastrukturdepartementet kring promemorian Parkering av elsparcyklar. Vi tillstyrker förslagen i promemorian om att fordonen bara ska få parkeras på vissa platser. Samtidigt efterlyser vi också ytterligare åtgärder. KAK välkomnar i grunden nya former av mikromobilitet med små lätta fordon, men det måste fungera på ett trafiksäkert sätt. I promemorian föreslås att det ska införas ett förbud mot att parkera elsparkcyklar på gång- eller cykelbana, annat än vid uppställningsplatser avsedda för cyklar. Det är steg i rätt riktning, men det räcker inte. – Antalet personer som skadar sig i olyckor där elsparcyklar är inblandade har ökat betydligt, inte sällan med unga personer. Den generella trafikutbildningen i skolorna bör stärkas. Enligt en rapport från KAK 2014 är trafikundervisningen i skolorna undermålig. Trafikkunskaperna måste förbättras, säger Ivan Radulovic från KAK:s expertråd. Han lyfter också problematiken kring hur fordons parkeras och hur den borde lösas. – Regler för var elsparcyklarna får parkeras är bra. Men för att undvika felparkeringar borde också ett pantliknande system införas. Det skulle innebära att det införs incitament för att återbörda fordonen till de platser där de är tillåtna att parkeras, påpekar Ivan Radulovic. I remissvaret understryker KAK även att Viktigt i […]
Joel Granfors upp på pallen direkt
Joel Granfors fick en stark start på det brittiska GB3-mästerskapet när han körde hem en pallplats under debuthelgen på Oulton Park utanför Liverpool. Granfors, som inledde påskhelgens tävlingar med en sjätteplats i lördagens Race 1 trots växellådsproblem på sista varvet, följde upp med ett besök på podiet när premiärevenemanget återupptogs – som påsktraditionen bjuder – med två ytterligare lopp på måndagen. Eskilstuna-sonen tog målflagg som trea i det första loppet för dagen, som bäste GB3-rookie bakom Luke Browning och Roberto Faria (som båda tävlade i mästerskapet i fjol), och fick därmed en fin inledning på säsongen. – Kul att ta sig upp på pallen direkt här under premiären, säger Joel Granfors. Jag startade tvåa men fick en dålig start på den smutsiga sidan av banan och tappade en position, men vi tar den här tredjeplatsen som en bra grund att stå på för resten av säsongen. Granfors avrundade sedan helgen med en stabil uppkörning i det avslutande tredje racet, där omvänd startordning tillämpas och där Fortec-svensken därför startade först på 18:e plats. 16-åringen tog tre platser och korsade till slut mållinjen som 15:e man, på en bana ökänt svår att köra om på. Resultatsviten i premiären placerar Granfors på delad tredje plats i GB3-tabellen. Förutom tre stabila poängplaceringar […]
Alfred Nilsson avancerar med det italienska BMW teamet
Alfred Nilsson, 20, fortsätter att klättra på karriärstegen inom racingen. Efter fjorårets fenomenala säsong i den italienska GT4-serien har han stigit i graderna i sitt BMW-stall och kommer den här säsongen att köra i GT3.– Det känns enormt hedrande och roligt att få det här förtroendet av BMW Team Italia och BMW Motorsport. Det här är det största steget jag tagit i min karriär, säger Alfred Nilsson.Det här blir Alfreds andra säsong med BMW Team Italia. 2021 slutade i stor succé med Alfred som en av de bidragande orsakerna till att BMW kunde försvara sin mästerskapstitel i GT4-serien i Italien.– När jag skrev kontraktet förra våren hade jag givetvis som målsättning att göra så bra som möjligt ifrån mig och det tycker jag att jag lyckades med. Vid årsskiftet fick jag reda på att jag var aktuell som GT3-förare och bestämde mig för att satsa allt på detta under försäsongen. Det har varit ett långsiktigt mål för mig att nå GT3 och nu är det klart, fortsätter Alfred, som åkte till Italien i tisdags och påbörjade sina testkörningar i onsdags.Alfred Nilsson är trots sin unga ålder en rutinerad herre som har rattat en rad olika fordon genom åren men en […]
Nominera till KAK:s Journalistpris!
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har sedan starten 1903 som uppgift att främja den svenska bilismens sunda utveckling. KAK instiftade Journalistpriset 2008 med avsikt att belöna journalistiska insatser och som en uppmuntran för en seriös rapportering kring bilismens utveckling. Nu har du chansen att nominera till KAK:s Journalistpris! Hur gör man för att nominera en kandidat?Det står var och en fritt att föreslå kandidater fram till och med den 20 maj. Man kan inte nominera sig själv. Den som har ett förslag kan motivera detta på max en halv A4-sida och maila till KAK. Bifoga gärna länkar till relevant material av den nominerade. Mottagaren av KAK:s journalistpris meddelas senast under augusti månad. Prissumman är på 25 000 kr. Vart skall materialet skickas? E-post: info@kak.se eller till följande adress:KAK, JournalistprisetBox 56038102 17 Stockholm Läs mer om KAK:s Journalistpris i denna PDFVarmt välkommen med din nominering. Med vänliga hälsningarJuryn för KAK:s Journalistpris
Formel 1 Grand Prix Sverige Event
KAK Östra bjöd på ett härligt mingel och fin invigning av fotoutställningen ”Formel 1 Grand Prix Sverige”. Evenemanget arrangerades i Bergrummet på Skeppsholmen i samarbete Stockholm Toy Museum och Pelle Unger. Vi fick träffa och lyssna på fotograf Jan Wärnelöv och se hans fantastiska fotodokumentation av bilarna, förarna och livet runt tävlingarna under åren 1976-78. Vill du se fler bilder från Scandinavian Raceway, Anderstorp så titta in på Jan Wärnelövs instagramkonto @janwarnlov. Tack till vännerna i KAK Östra.”
Verklighetsanpassa infrastrukturen – satsa på vägarna
Här skriver Anders Ericson, generalsekreterare, KAK och Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s expertråd i Altinget om att infrastruktursatsningarna måste anpassas efter verkligheten. Pengarna bör följa hur svenskarna faktiskt reser och då måste vägarna prioriteras på ett tydligare sätt.”Tre av fyra svenskar vill se mer satsningar på det eftersätta vägnätet. Ändå väljer regeringen och Trafikverket att prioritera annat när resurser till infrastrukturen ska fördelas under de kommande tio åren. Sverige är inne på ett stickspår – det är dags att styra in på rätt väg.”Häller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen.Läs mer: altinget.se
Midnattsolsrallyt 2022
Midnattssolsrallyt 2022 körs den 6-9 juli med Gelleråsen, strax utanför Karlskoga, som bas.
Anmälan öppnar den 2 maj och stänger den 23 maj.
Gå vidare till hemsidan för Midnattssolsrallyt.
KAK: Remissvar på nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
Trafikverket har på uppdrag av regeringen remitterat förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.KAK avstyrker nuvarande förslag till nationell plan.Resurserna i planen räcker inte till i förhållande till de behov som finns. Det kommer inte ens att vara möjligt att vidmakthålla den nuvarande kvaliteten på vägnätet.Fördelningen av resurser mellan transportslagen är snedvriden med hänsyn till att vägtrafiken faktiskt står för den allra största andelen av resandet.Olyckligt nog har planerna på att bygga nya stambanor inarbetats som en del av den nationella planen. Det kommer att tränga ut andra nödvändiga investeringar.Det offentliga bör planera för mer resande och mer bilism i framtiden.
Ny Generalsekreterare på KAK
Sedan den 1 mars 2022 här Anders Ericson ny generalsekreterare för KAK. Läs Anders tankar om sin roll på KAK.”Underbara framtid. Det mesta är ännu ogjort” är ett citat jag gärna använder och som är lånat från en av mina stora förebilder – IKEA:s grundare Ingvar Kamprad. Min tolkning av denna tes är att man ska ta sig an nya uppgifter med stor nyfikenhet, lust och engagemang. Och samtidigt inse att man aldrig riktigt kan slå sig till ro.Det är också med hjälp av detta synsätt jag vill närma mig rollen som ny generalsekreterare för KAK. Det är lätt att se och känna det mycket stora engagemang som finns bland KAK:s medlemmar. Både i mötesrummen och på tävlingsbanorna. Ett engagemang som tveklöst är organisationens främsta tillgång.Jag har tidigare under många år lett en branschorganisation där jag tillsammans med mina medarbetare lagt stort fokus på att skapa ökad och påtaglig medlemsnytta. Ett arbete jag tillsammans med mina nya kollegor vill fortsätta med inom KAK.En viktig uppgift för oss är att locka fler medlemmar. Det stärker organisationen och gör KAK till en starkare aktör, inte minst inom opinionsbildning, där vi på ett tydligt sätt ska fortsätta att föra bilisternas talan. Vi vill […]
KAKs remissvar på lagrådsremissen Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott
KAK har givits möjlighet att inkomma med synpunkter på lagrådsremissen Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott och vi inkommer här med vårt svar. KAK tillstyrker förslagen i sin helhet.
- KAK tillstyrker förslagen kring lagrådsremissen. Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott.
- Trafiksäkerheten måste ha högsta prioritet och att beivra upprepad trafikrelaterad brottslighet är mycket angeläget.
- Vi välkomnar de förordningar som föreslås i lag, i synnerhet det som rör återfall i rattonykterhet.
- Vi efterlyser därutöver tidigare insatser för att medvetandegöra unga personer om risker i trafiken. Undervisningen i skolorna måste stärkas i syfte att förebygga trafikolyckor av olika slag.
KAK:s remissvar på nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
Trafikverket har på uppdrag av regeringen remitterat förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.
KAK avstyrker nuvarande förslag till nationell plan.
- Resurserna i planen räcker inte till i förhållande till de behov som finns. Det kommer inte ens att vara möjligt att vidmakthålla den nuvarande kvaliteten på vägnätet.
- Fördelningen av resurser mellan transportslagen är snedvriden med hänsyn till att vägtrafiken faktiskt står för den allra största andelen av resandet.
- Olyckligt nog har planerna på att bygga nya stambanor inarbetats som en del av den nationella planen. Det kommer att tränga ut andra nödvändiga investeringar.
- Det offentliga bör planera för mer resande och mer bilism i framtiden.
KAK:s Remissvar på lagrådsremissen skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott
KAK har givits möjlighet att inkomma med synpunkter på lagrådsremissen Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott och vi inkommer här med vårt svar. KAK tillstyrker förslagen i sin helhet.KAK tillstyrker förslagen kring lagrådsremissen. Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott.Trafiksäkerheten måste ha högsta prioritet och att beivra upprepad trafikrelaterad brottslighet är mycket angeläget.Vi välkomnar de förordningar som föreslås i lag, i synnerhet det som rör återfall i rattonykterhet.Vi efterlyser därutöver tidigare insatser för att medvetandegöra unga personer om risker i trafiken. Undervisningen i skolorna måste stärkas i syfte att förebygga trafikolyckor av olika slag.Läs alla remissvar
Midnattssolsrallyt 2022
Midnattssolsrallyt 2022 körs den 6-9 juli med Gelleråsen, strax utanför Karlskoga, som bas.
Anmälan öppnar den 2 maj och stänger den 23 maj.
Alla borde behandlas lika väl som Kungen – Stäng fordonsregistret
Skatteverket har beslutat att förse H.M. Konung Carl XVI Gustaf med skyddade personuppgifter. Eftersom kungen är en stor bilentusiast innebär detta att hans bilsamling har hemligstämplats för allmänheten. Samma sak borde gälla för alla.Det skriver Thomas Hedberg och Anders Ydstedt från KAK i Expressen.Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen!Medlemsansökan
Alla borde behandlas lika väl som kungen – stäng fordonsregistret
Skatteverket har beslutat att förse H.M. Konung Carl XVI Gustaf med skyddade personuppgifter. Eftersom kungen är en stor bilentusiast innebär detta att hans bilsamling har hemligstämplats för allmänheten. Samma sak borde gälla för alla.
Det skriver Thomas Hedberg och Anders Ydstedt från KAK i Expressen.
”Elbilen kräver laddning – sluta ta bort parkeringsplatser”
Samtidigt som elbilarna ökar i antal och fler laddplatser behövs, så tar många kommuner bort parkeringsmöjligheter. Det går inte ihop!
“Elbilen kräver laddning – Sluta ta bort parkeringsplatser”
Samtidigt som elbilarna ökar i antal och fler laddplatser behövs, så tar många kommuner bort parkeringsmöjligheter. Det går inte ihop!Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s Expertråd, skriver i Ny Teknik.Läs hela artikeln här!Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen. www.kak.se/medlem
KAK vill att politikerna tar nya grepp kring trafiksäkerhetsutbildningen
Läs hela pressmeddelandet här
Remissvar Stärkt planering för hållbar utveckling
KAK har svarat på remissen ”Stärkt planering för en hållbar utveckling” (SOU 2021:23). Genom förändringar i andra och fjärde kapitlen i Plan- och bygglagen vill utredningen ge kommunerna mer långtgående befogenheter att kunna avstå från att kräva att det ordnas med parkering när det byggas nytt. Syftet är att minska bilens roll i samhället.
Tillgång till information om bränsleförbrukning
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har fått möjlighet att yttra sig över promemoria Tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar Fi2021/02192.
KAK:s Journalistpris till Julia Brzezinska 2021
KAK har tilldelat Julia Brzezinska Journalistpriset 2021. Hon är en mycket produktiv motorjournalist som genom sitt arbete för bland annat TT Nyhetsbyrån publiceras i många tidningar. Nyligen skedde prisutdelning där hon fick motta en plakett av klubbens ordförande Peter "Poker" Wallenberg och Anders Ydstedt, som är ordförande i juryn för journalistpriset.
Bygg östlig förbindelse!
”En Östlig förbindelse skulle avlasta vägarna i Stockholms stad så att bara de som har för avsikt att ta sig in till city behöver göra det. Det kommer att öka framkomligheten för alla, inte minst kollektivtrafiken”.
Så skriver Johan Söderlind, Ordförande KAK Östra och Paul G Höglund, KAK:s expertråd i MittiStockholm.
Läs artikeln här
Det är över 100 år sedan som planerna för en ringled kring Stockholm först började diskuteras och ännu finns ingen komplett väg runt Sveriges huvudstad. Det är något unikt i Europa. Köpenhamn har till exempel flera ringleder och en femte är under planering. Trängseln i Stockholmstrafiken är med andra ord något som går att åtgärda om politiker och planerare kan samlas kring en vilja att bygga ut infrastrukturen i regionen.
Att stänga Malmö för dem som är bilburna kan bli en dyrköpt erfarenhet
Många kommuner försöker tyvärr planera bort bilen, till exempel Malmö. Om stadskärnan ska fortsätta att vara attraktiv och återhämta sig efter pandemin krävs att stadens politiker planerar så att den görs tillgänglig för alla, även för de bilburna. Det skriver Jacob Laurin, ordförande KAK Södra och Kalle Bäck, expertrådet. Håller du med? Gå med i KAK och stötta vårt arbete för bilismen.
Frågan om parkering är ständigt aktuell på många håll i landet
Frågan om parkering är ständigt aktuell på många håll i landet. I Habo har planerna på färre parkeringsplatser i centrum väckt många reaktioner. KAK ger här vår syn på saken; Habo behöver sina p-platser! Ivan Radulovic från KAK:s expertråd skriver i Jönköpings-Posten.
Trevlig helg önskar vi med ett glatt nyhetsbrev!
Håll till godo – här kommer vårt senaste nyhetsbrev med en härlig blandning och som andas positivism!
Situationen med elsparkcyklar är ohållbar – KAK har tre konkreta förslag
Elsparkcyklar har blivit ett allt vanligare inslag i trafiken, främst i de större städerna. Kungliga Automobil Klubben (KAK) välkomnar i grunden nya former av mikromobilitet med små lätta fordon, men detta måste fungera på ett trafiksäkert sätt. Så är det inte i dagsläget.
Julia Brzezinska tilldelas KAK:s Journalistpris 2021
Kungliga Automobil Klubben (KAK) tilldelar Julia Brzezinska Journalistpriset 2021. Hon är en mycket produktiv motorjournalist som genom sitt arbete för bl.a. TT Nyhetsbyrån publiceras i många tidningar. På ett lättillgängligt och målande sätt åskådliggör hon både den tekniska utvecklingen av bilen och lyfter frågor som rör bilismens förutsättningar i samhället, säger Anders Ydstedt, KAK. KAK:s Journalistpris 2021
Olyckstatistiken för mopedbil ökar – nu startar KAK säkerhetsutbildning.
Tillsammans med Annie Seel, mångårig rallyförare och körcoach startar nu KAK kurser för att förebygga olyckor.
Passa på att ta del av detta specialerbjudande!
Grundkurs i Aktiv Säkerhetskörning med mopedbil. Träna rätt körteknik och trafiksäkerhet.
VIP-erbjudande säkerhetsutbildning
Välkommen att anmäla er!
Trafikplanering i Lidingö ett föredöme
Många kommuner arbetar för att planera bort bilismen och vill istället lyfta fram andra trafikslag. Men det finns kommuner som vågar gå emot strömmen. Lidingö Stad antog 2020 en ny trafikpolicy som istället för att peka ut vissa trafikslag utgår ifrån helheten.
Lyckad bilträff med KAK Östra på Kungliga Borgen
På Gärdets högsta punkt tornar Kungliga Borgen upp sig i varm puderrosa fasad med svenska flaggor, vackert vajande från taket. Här mötte KAK:s vänner upp sista söndagen i maj för en gemensam frukost mellan 08.00-12.00.
MED ANLEDNING AV HANS MAJESTÄT KONUNGENS SJUTTIOFEMTE FÖDELSEDAG DEN 30 APRIL 2021,
KAKMed anledning av Hans Majestät Konungens sjuttiofemte födelsedag den 30 april 2021, önskar Kungliga Automobil Klubben (KAK) gratulera. Hurra. Hurra. Hurra. Hurra.
Midnattssolsrallyt 2021 skjuts upp
Midnattssolsrallyt var tänkt att köras i juli i år, men skjuts nu upp.-Vi gör vårt yttersta för att kunna köra 2022, säger Philip von Mecklenburg, KAK.De rådande omständigheterna gör att organisationskommittén nu väljer att ställa in årets Midnattssolsrally.– Intresset för Midnattssolsrallyt har varit mycket stort. Vi har väntat in i det längsta och det är med tungt hjärta som vi nu måste meddela att årets tävling inte blir av, säger Philip von Mecklenburg från arrangörsklubben KAK, som trots det ser positivt på framtiden.– Vi ska göra vårt yttersta att Midnattssolsrallyt ska kunna köras nästa år, den 5-9 juli.Midnattssolsrallyfakta och historikKAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av Europas största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K och har körts sedan 2006. Tävlingen kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.Årets Midnattssolsrally skjuts upp och körs med största sannolikhet 2022.Bilden är från senaste Midnattssolsrallyt där Lotta Lundqvist körde Opel Manta 400.
Midnattssolsrallyt skjuts upp
Midnattssolsrallyt var tänkt att köras i juli i år, men skjuts nu upp.
-Vi gör vårt yttersta för att kunna köra 2022, säger Philip von Mecklenburg, KAK.
Nominera till Journalistpriset 2021
KAK:s Journalistpris
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har sedan starten 1903 som uppgift att främja den svenska bilismens sunda utveckling. KAK instiftade Journalistpriset 2008 med avsikt att belöna journalistiska insatser och som en uppmuntran för en seriös rapportering kring bilismens utveckling.
Med anledning av Hans Majestät Konungens sjuttiofemte födelsedag den 30 april 2021,
Med anledning av Hans Majestät Konungens sjuttiofemte födelsedag den 30 april 2021, önskar Kungliga Automobil Klubben (KAK) gratulera. Hurra. Hurra. Hurra. Hurra.
Ett aktivt bil-liv och motorsport är historiskt ett gemensamt intresse och KAK tackar ödmjukt för beskyddarskapet av vår förening. Inför Konungens 60-årsdag bildades en stiftelse – Konung Carl XVI Gustafs Insamlingsstiftelse Ungt Ledarskap – med ändamålet att främja ungdomars utbildning i ledarskap. KAK sympatiserar med stiftelsen och önskar som gåva på 75-årsdagen ge ett bidrag om 25.000 svenska kronor till stiftelsen Ungt Ledarskap.
Grattis!
Vännerna i Kungliga Automobil Klubben
(Här på racing track med KAK:s ordförande Poker Wallenberg).
Nu kan du lyssna på Studiosnack 2 – Svensk fordonstillverkarhistoria
Här bjuder vi på ett trevligt och lyckat Studiosnack med Saab och Volvo i fokus
Nu kan du lyssna på Studiosnack 2 – Svensk fordonstillverkarhistora
Här bjuder vi på ett lyckat och trevligt Studiosnack med Saab och Volvo i fokus.
Låt mig kunna lämna bilen hemma
”Med färre parkeringsplatser i städerna minskar pulsen och affärsutbudet. Och de som bor utanför stadskärnorna får ännu svårare att ta sig dit. ”
Semestertips – Vägar värda en omväg, Skåne
Ett måste i handskfacket! En trevlig bok som tar dig med på smala, krokiga och vackra vägar genom det skånska landskapet.
Lästips – Annie Seel
En fantastisk berättelse om Annie Seel – en tuff, svensk rallyprinsessa och ambassadör för motorsporten i Sverige och utomlands.
Rätt ljus vid rätt tillfälle
VI GÅR ÄNTLIGEN MOT ljusare tider. Både i bokstavlig bemärkelse men förhoppningsvis också i ett vidare perspektiv. Trots detta kommer belysningen på våra bilar fortfarande att behöva användas och då kanske det kan vara av intresse att veta vilka regler som gäller kring detta.
KAK påverkar politikernas beslut om vägarna i Sverige
Oavsett om det är barnen som ska skjutsas till skolan eller om det är transport av material till sjukhuset som måste fram så krävs det fungerande vägar. Varken människors vardag eller samhället i stort fungerar utan transporter och resor.
För detta behövs naturligtvis fungerande och säkra vägar.
TEXT: KALLE BÄCK
KAK:s Studio Snack
Kungliga Automobil Klubben är klubben där man kombinerar sitt bilintresse med trevlig social samvaro men under pandemin har det av naturliga orsaker inte varit så lätt att vare sig ses eller följa likasinnade. Vi hoppas råda bot på det genom KAK:s studiosnack, exklusivt för dig som medlem. (Det är digitala samtal som du följer likt ett tv-program men även kan kommentera). Vi startar med fem ämnen som ligger oss varmt om hjärtat och tanken är att följa upp med fler under året. Moderator för samtliga studiosnack är KAK:s gs Jessica Bjurström.
KAK:s Studio Snack
Kungliga Automobil Klubben är klubben där man kombinerar sitt bilintresse med trevlig social samvaro men under pandemin har det av naturliga orsaker inte varit så lätt att vare sig ses eller följa likasinnade. Vi hoppas råda bot på det genom KAK:s studiosnack, exklusivt för dig som medlem. (Det är digitala samtal som du följer likt ett tv-program men även kan kommentera). Vi startar med fem ämnen som ligger oss varmt om hjärtat och tanken är att följa upp med fler under året. Moderator för samtliga studiosnack är KAK:s gs Jessica Bjurström.
SUCCÉ FÖR DIGITAL HANDLEDARUTBILDNING
I januari fick KAK brev från Infrastrukturdepartementet med anledning av KAK Expertråds (idoga) yrkande på att digitalisera körkortsutbildningarna. Diskussionen har förts ett längre tag men i höstas, i samband med pandemin, lyfte vi de ännu starkare argumenten till ansvariga på departementet samt Transportstyrelsen.
Det positiva svaret innebär alltså nu att körskolorna, på prov får bedriva digital utbildning i momentet ”handledare” mellan 15 januari till i sommar
TEST
Kungliga Automobil Klubben är klubben där man kombinerar sitt bilintresse med trevlig social samvaro.
KAK, grundat år 1903, är idag en rikstäckande allmännyttig ideell förening med främsta syfte att främja en sund utveckling av den svenska bilismen. Vi ägnar oss åt ansvarsfrågor kopplade till bil och trafik, motorsport och sociala klubbaktiviteter. De tre verksamhetsdelarna samverkar för att göra det attraktivt att genom ett medlemskap stödja KAK.
Våra olika engagemang omfattar exempelvis KAK-cupen i gokart, Svenska rallyt, Midnattssolsrallyt, Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial, STCC, balen Kungliga Klubbarnas Fest, klubbkräftskivan och bankörningar. Därtill delar vi bland annat ut KAK:s Journalistpris och KAK:s attitydförändringspris och vi engagerar oss i debatten genom Expertrådet. Vi delar ut stipendier för trafiksäkerhetsarbete. Inom KAK hjälper vi medlemmarna att utveckla och fördjupa sitt intresse för bilar och bilism. Genom klubben får man också möjlighet att träffa likasinnade.
Miljöfrågor är prioriterade i klubben. Motorsportsektionen i KAK, där tävlingsverksamheten bedrivs, är av Riksidrottsförbundet miljöcertifierad.
Välkommen till KAK – den unika och personliga bilklubben!
Mer resurser till vägarna annars fungerar inte vardagen!
”Oavsett om det är familjen som ska skjutsa barnen till skolan eller transporten av material till sjukhuset som måste fram så krävs det fungerande vägar.
Satsa mer på vägarna
KAK har lämnat in ett remissvar kring Trafikverkets inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022–2033 och 2022–2037. Tyvärr håller kvaliteten på väginfrastrukturen på att sjunka, vilket äventyrar både säkerheten och framkomligheten.
Vårt budskap är därför tydligt: satsa på väginfrastrukturen!
”Planeringen av både underhåll och utbyggnad av infrastrukturen måste vara långsiktig och utgå ifrån ett helhetsperspektiv. KAK välkomnar att Trafikverket eftersträvar att samarbeta med kommunerna i tidiga skeden. Det är också viktigt att kommuner samarbetar med varandra för att utveckla invånarnas mobilitet. Annars finns en risk för att ingen ser till helheten och att den sammantagna planeringen inte hänger ihop. Regionerna i Sverige bör uppmuntras att inrätta samverkansråd för regional trafikplanering. Så skapas bättre förutsättningar för att helheten ska hänga samman.” Läs hela vårt remissvar här.
Rapport om bilismen i Stockholmsregionen
Att verka för ”bilismens sunda utveckling” är själva grunden för KAK:s arbete alltsedan starten. Bilismen genomgår ständigt en fantastisk utveckling och fordonen blir allt säkrare och mer miljöanpassade. Detta sker samtidigt som alltfler bilar rullar på vägarna. Detta måste samhället planera för. Mot bakgrund av detta har KAK tagit fram en rapport om läget för bilismen i Stockholmsregionen.
Rapport om bilismen i Göteborgsregionen
Att verka för ”bilismens sunda utveckling” utveckling är själva grunden för KAK:s arbete alltsedan starten. Bilismen genomgår ständigt en fantastisk och fordonen blir allt säkrare och mer miljöanpassade. Detta sker samtidigt som alltfler bilar rullar på vägarna. Detta måste samhället planera för. Mot bakgrund av detta har KAK tagit fram en rapport om läget för bilismen i Göteborgsregionen.
Rapport om bilismen i Malmöregionen
Att verka för ”bilismens sunda utveckling” är själva grunden för KAK:s arbete alltsedan starten. Bilismen genomgår ständigt en fantastisk utveckling och fordonen blir allt säkrare och mer miljöanpassade. Detta sker samtidigt som alltfler bilar rullar på vägarna. Detta måste samhället planera för. Mot bakgrund av detta har KAK tagit fram en rapport om läget för bilismen i Malmöregionen.
Parkera planen att minska framkomligheten i Malmö
En fungerande stad måste vara öppen för alla!
”I stadsplaneringen talas det ofta om förtätning av Malmö. Det kan låta sympatiskt, men i praktiken får det många gånger problematiska konsekvenser. Det är viktigt att politiken inte utgår ifrån vissa gruppers intressen som vill ha staden för sig själva.”
KAK släpper rapport om läget för bilismen i storstadsregionerna
Att verka för ”bilismens sunda utveckling” är själva grunden för KAK:s arbete alltsedan starten. Bilismen genomgår ständigt en fantastisk utveckling och fordonen blir allt säkrare och mer miljöanpassade. Detta sker samtidigt som allt fler bilar rullar på vägarna. Detta måste samhället planera för. Mot bakgrund av detta har KAK tagit fram rapporter om läget för bilismen i storstadsregionerna.
Lästips – Annie Seel
En fantastisk berättelse om Annie Seel – en tuff, svensk rallyprinsessa och ambassadör för motorsporten i Sverige och utomlands. Pris 195: – Mejla in din beställning till info@kak.se så skickar vi boken så fort vi har din betalning. Swish nr. 123 000 88 54 – eller BG 651–8393. ( Frakt tillkommer med 50: -)
Semestertips – Vägar värda en omväg, Skåne
Ett måste i handskfacket! En trevlig bok som tar dig med på smala, krokiga och vackra vägar genom det skånska landskapet. Pris 120: – Mejla in din beställning till info@kak.se så skickar vi boken så fort vi har din betalning. Swish nr. 123 000 88 54 – eller BG 651–8393. ( Frakt tillkommer med 50: -)
SM i Virtuell Racing Powered by Porsche
KAK Motorsport arrangerar SM i Virtuell Bilsport i samarbete med Porsche Sverige och Svenska Bilsportförbundet
Fredrik af Petersens tilldelas KAK:s Journalistpris 2020
Kungliga Automobil Klubben (KAK) tilldelar Fredrik af Petersens Journalistpriset 2020. Motorsporten är hans expertområde där han flitigt rapporterar om Formel 1 åt bland annat Sveriges Radio.
NY I KAKTEAMET
Hej! Mitt namn är Jessica Bjurström och är från och med den 1 september er nya Generalsekreterare. Jag är väldigt glad för uppdraget som på alla sätt rymmer en av de större frågorna; framtidens mobilitet och dess roll för samhället
Hemester med bil 2020!
Hemester blev ordet på mångas läppar 2020. När fler väljer att semestra på hemmaplan blir bilens roll än viktigare. I det här avsnittet gästas vi av Charlie Magnusson, informationschef på MRF och diskuterar bilismens roll i pandemitider.
Kritiken mot bilismen
Anders och Kalle samtalar om bilen som ständigt ifrågasatt. Är kritiken mot bilismen något nytt? I och med att vägtrafiken växer, kommer inte olyckorna också att göra det? Är miljöproblematiken ny? Det är några av frågorna som diskuteras i avsnittet.
Bilen i staden
I detta avsnitt samtalar Anders och Kalle om bilens plats i staden. Det är viktigt att lämna plats för personlig mobilitet även i städerna. Urbaniseringen minskar inte behovet av mobilitet, snarare blir det viktigare än någonsin att planera smart för mer mobilitet.
Bilens framtid
I detta avsnitt samtalar Anders och Kalle om bilens plats i staden. Det är viktigt att lämna plats för personlig mobilitet även i städerna. Urbaniseringen minskar inte behovet av mobilitet, snarare blir det viktigare än någonsin att planera smart för mer mobilitet.
Planera för den faktiska utvecklingen
Det är tydligt att svenska folket inte planerar att minska sitt bilanvändande, utan snarare att öka det, både under rådande pandemi och efter den, skriver Anders Ydstedt i en slutreplik Läs mer här
Bilen behövs för en bra semester
Framgångsrika städer och platser som vill dra till sig besökare måste helt enkelt vara tillgängliga med bil, skriver Anders Ydstedt och Ivan Radulovic. Läs mer här
Linus Lundqvist fullbordar drömhelg i USA-debuten
Linus Lundqvist fullbordade en perfekt debut i den amerikanska formelbilsserien Formula Regional Americas när han följde upp sin seger i lördagens inledande race med en ny kraftfull triumf i det avslutande heatet på söndagskvällen svensk tid.
Joel Granfors tog storslam
KAK-föraren, Joel Granfors (15 år), startade säsongen på bästa möjliga sätt, med pole position och vinst i alla tre racen när första deltävlingen i Aquila Synergy Cup drog igång på Falkenberg i helgen.
Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i Körkortsjakten
Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i webbplatsen och
utbildningsplattformen Körkortsjakten.se. Klubben tar därmed ett strategiskt kliv in i
den unga generationens akuta behov av körkort. Många arbeten kräver körkort och det
är ofta en förutsättning för att kunna välja vart man vill bo och studera. Inte minst är
körkort viktigt för friheten att själv välja hur man vill resa.
Kungliga Automobilklubben (KAK) blir delägare i Körkortsjakten
Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i webbplatsen och utbildningsplattformen Körkortsjakten.se. Klubben tar därmed ett strategiskt kliv in i den unga generationens akuta behov av körkort. Många arbeten kräver körkort och det är ofta en förutsättning för att kunna välja vart man vill bo och studera. Inte minst är körkort viktigt för friheten att själv välja hur man vill resa. Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i Körkortsjakten (pdf)
Bilen är framtiden
I framtiden krävs mer av allt resande och då behövs bilen i allra högsta grad. Därför vore det bättre om politiker och makthavare uppmuntrade den utveckling som sker istället för att motarbeta bilen”, skriver Paul G Höglund i NWT.
HM Konungen tilldelas KAKs Förtjänstmedalj i guld
KAK har tilldelat HM Konungen KAK:s Förtjänstmedalj i guld med anledning av familjen Bernadottes mer än 110 åriga beskydd av och engagemang för KAK:s verksamhet. Medaljen överlämnades vid en ceremoni på Kungliga Klubbarnas Hus där KAK har sitt kansli. Ceremonin avslutades med lunch i Klubbrummet på Villa Godthem.
Expertrådet hos riksdagens bilnätverk
Idag talade Anders Ydstedt och Kalle Bäck från KAK:s Expertråd inför riksdagens bilnätverk om boken ”Ständigt på väg”. Stort intresse för bilismen villkor. KAK arbetar hårt för att lyfta dessa frågor på dagordningen hos våra folkvalda.
Här finns en ny debattartikel som medlemmar i riksdagens bilnätverk skrivit.
Boken finns att hämta gratis på KAK:s kanslier för medlemmar och att köpa här.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky är en av Sveriges mest inspirerande kvinnor!
KAK-föraren Mikaela Ahlin-Kottulinsky är en av Sveriges mest inspirerande kvinnor! Värt att uppmärksamma internationella kvinnor dagen till ära.
Absurt att fordonsregistret ligger helt öppet
Fordonsregistret är som en öppen bok för kriminella. Ingen skulle komma på idén att ha ett öppet register för konst eller dyra antikviteter med uppgift om både ägare och adress, skriver Wilhelm Douglas, Kungliga Automobil Klubben i Ny Teknik.
Välkommen till KAK Södras FamiljeBandag på Ring Knutstorp!
Söndagen den 7:e april inbjuder KAK Södra dig och din familj till en dag på racerbanan Ring Knutstorp. Grindarna öppnas kl 09:30.
Nominera till Journalistpriset 2019
KAK:s Journalistpris
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har sedan starten 1903 som uppgift att främja den svenska bilismens sunda utveckling. KAK instiftade Journalistpriset 2008 med avsikt att belöna journalistiska insatser och som en uppmuntran för en seriös rapportering kring bilismens utveckling.
Täta läckan – stäng fordonsregistret
Fordonsregistret är som en öppen bok för de kriminella. Det är inte hela förklaringen till att bilstölderna fått en ny karaktär, men det är ett instrument som staten tillhandahåller. Detta måste få ett slut.
Det skriver Wilhelm Douglas, generalsekreterare, KAK, i Skaraborgs Allehanda.
Kungliga Klubbarnas Fest 16 mars 2019 på Grand Hôtel Stockholm
I år var det KAKs tur att som värdklubb få arrangera denna traditionsfyllda tillställning. Kungaparet tillsammans med Japans ambassadör Shigeyuki Hiroki med maka Mamiko Hiroki hedrade festen med sin närvaro. Japan var årets värdland och de drygt 600 gästerna njöt av japansk mat och dryck. Under middagen bjöds på underhållning av Sayaka Watabiki, en av Japans hyllade musikalartister. Hon framförde smakprov på japanska folksånger och sjöng ledmotivet ur Les Miserables. Niklas Strömstedt med pianisten Marika Willstedt underhöll gästerna med Niklas populära låtar innan det var dags att anträda dansen till Cotton Club under ledning av Richard Häger.
Årsmöte med KAK i Malmö
I år hölls KAK:s årsmöte på hotell Savoy i Malmö. Utmärkelser delades ut och trevligt mingel blev det efter årsmötesförhandlingarna.
Årsmöte med KAK i Malmö
I år hölls KAK:s årsmöte på hotell Savoy i Malmö. Utmärkelser delades ut och trevligt mingel blev det efter årsmötesförhandlingarna.
KAK Racing Car show 2019 – Tjolöholm Classic Motor
Under den årliga bilutställningen Tjolöholm Classic Motor den 19/5 återkommer Kungliga Automobil Klubben med sitt unika arrangemang KAK Racing Car Show där besökarna får en närmare inblick i ett antal klassiska racingbilar. Inför sittande publik startas bilen och körs två varv runt ladan.
Publiken kommer även få en närmare titt på bilens motor, prestanda och bakgrund. På plats kommer även bilens ägare, mekaniker eller föraren av den aktuella bilen att intervjuas. I år visas följande bilar; Spice C1 Le Mans, Shelby Cobra Daytona, Fiat Abarth, Jaguar C-Type, Saab 93 GT 750, BMW 328 från 1936 m.fl.
Ladan på Tjolöholms slottsområde kommer att förvandlas till en klassisk racingdepå där man kan gå runt och titta på dessa bilar under hela dagen. För andra året i rad välkomnar vi Ticko Racing Shop som på plats kommer att sälja racingmerchendise från alla racingepoker. Vår konferencier är Olle Odsell från KAK Västra som under dagen kommer att visa upp alla dessa racingbilar mellan klockan 10.30-15.
Hjärtligt välkommen till KAK Racing Car Show!
För mer information;
Olle Odsell, 0708-20 50 91, Kungliga Automobil Klubben
Fredrik Dahlgren, 0722-01 27 54, Tjolöholm Classic Motor
Websida: www.tjoloholmclassic.se
Vabis 1903 går i mål vid Stockholms Stadion efter 115 år!
Lördag den 18 maj går Sveriges äldsta tävlingsbil äntligen i mål vid Stockholms Stadion, detta efter en avbruten ”Automobiltäfling” 1904.
Vabis 1903 är Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och enda överlevande fordon från första biltävlingen i Sverige, arrangerad av KAK 12 juni 1904. MHRF har tidigare skrivit om bilen som ägs av Surahammars kommun och iordningställts av Aros Motorveteraner. Vabis 1903 var den fjärde bil som konstruerades av Surahammars Bruk. Byggd på dotterföretaget på Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje (Vabis) varefter den försågs med kaross från Paris. Bilen är numera körklar och deltog i höstas i det anrika uppvisningsloppet London-Brighton Run.
Vabis 1903 startade vid Idrottsparken/Stadion som en av totalt 10 bilar i Sveriges första ”Automobiltäfling”. Tävlingssträckan var Stockholm-Uppsala ToR, men man fick avbryta med endast 7 mil kvar till mål. Nu 115 år senare, med start kl 9 på morgonen, kommer bilen att äntligen köra den sista sträckan från Flottsund, söder om Uppsala, till Stockholm och gå i mål lördag 18 maj kl. 13.00 vid Stockholm Stadion (Södra entrén/Drottning Sofias Väg).
Vid målgången kommer ekipaget att flaggas in gemensamt av MHRF/Motorhistoriska Riksförbundet och KAK/Kungliga Automobilklubben. Vabis 1903 kommer dagen efter, söndag 19 maj, att delta i Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial och startar den motorhistoriska kortegen kl 9 från Hagaparken och med målgång på Djurgården. Den står sedan uppställd vid MHRFs tält under hela Gärdesloppet och blir därmed en del av MHRF 50-års firande. Se en film om bilen här:
FIA CONFERENCE 2019
FIA conference 2019 took pace in Soutn Africa. Anders Ydstedt, member of the board and chairman of the expert commission, represented KAK and talked about current public policies on cars. Mr Ydstedt and his colleague Kalle Bäck have written a book on this topic. It is time for motorist associations to adress these issues.
< href=https://www.fia.com/ target=_blank>Read more
Lyssna till bensinupproret – bilen är effektiv
Det är inte konstigt att Bensinupproret 2.0 är på god väg att samla en miljon människor på Facebook. Svenskarna behöver sina bilar och bränslepriserna är höga i Sverige, det är ingen åsikt, utan ett faktum. Nya avgifter och förbud är vad Sveriges bilister fått vänja sig vid. Till slut kommer en reaktion.
Det skriver Anders Ydstedt, KAK i Göteborgs-Posten.
Lars Anders Johansson tilldelas KAK:s Journalistpris 2019
Kungliga Automobil Klubben (KAK) tilldelar Lars Anders Johansson KAK:s journalistpris 2019. Johansson är chefredaktör för tankesmedja Timbros tidskrift Smedjan. Han skriver ofta om bilen både i Smedjan och andra tidningar utifrån ett frihetsperspektiv.
Lyssna till Bensinupproret – bilen är effektiv
Det är inte konstigt att Bensinupproret 2.0 är på god väg att samla en miljon människor på Facebook. Svenskarna behöver sina bilar och bränslepriserna är höga i Sverige. Bilisterna betalar också kostnaderna för sina fordon i form av både försäkringar och underhåll. Ändå görs åtta av tio personresor med bil idag
< href=https://nxt.smp.se/article/lyssna-till-bensinupproret-bilen-ar-effektiv/?fbclid=IwAR3ZZv4_2t-xY2c4fcI1UoJe2afHdl6g48vxairXwIxgb6KBGOMYM9tb03U target=_blank>Det skriver Expertrådets ordförande Anders Ydstedt i Smålandsposten.
Du får inte vika ner dig
Motorprofil och offroad-pionjär. Framför allt är det äventyrslusten som strömmar i Annie Seels blodomlopp. Häromveckan testade hon, 50 plus, speedway för första gången och hennes bästa hoj blev även museiföremål.
Gärdesloppet – en motorfest att se och höra
Försommaren är här och med den alla parader av gamla bilar och antika fordon. Många uppvisningar bygger på entusiasm och hantverkskunnande. Det är en kulturmanifestation, menar Wilhelm Douglas från Kungliga Automobilklubben som arrangerar Gärdesloppet.
Händelserik Le Mans-debut avklarad för Henning Enqvist
KAK:are Henning Enqvist drog stora lärdomar inför framtiden när han debuterade i det anrika 24-timmarsloppet i Le Mans, Frankrike, i samband med tidernas största upplaga av den berömda sportvagnsklassikern.
Effektivare vägarbeten
Johan Hallenborg från KAK:s Expertråd, skriver i Skånska Dagbladet om att vägarbeten måste blir effektivare, inte minst mes tanke på säkerheten.
KAK
Nu lanserar vi podden ”Ständigt på väg”! Här diskuterar vi bilens förutsättningar och framtid med utgångspunkt från boken med samma namn skriven av Anders Ydstedt och Kalle Bäck från KAK.
I detta avsnitt pratar Anders och Kalle med Wilhelm Douglas, generalsekreterare i KAK, om KAKs historia och verksamhet idag och givetvis om bilens framtid.
Undvik trafikkaos – effektivisera vägbyggen
Vad vi inte tycker skulle vara nödvändigt är att arbetet ofta drar ut på tiden utan att verksamhet pågår på platsen, skriver Johan Hallenborg från Expertrådet i NWT.
Undvik trafikkaos – effektivisera vägbyggen
Vad vi inte tycker skulle vara nödvändigt är att arbetet ofta drar ut på tiden utan att verksamhet pågår på platsen, skriver Johan Hallenborg från Expertrådet i NWT.
Bara dagar kvar till Midnattssolsrallyt!
Nu är det bara dagar kvar tills KAK Midnattssolsrally startar, i år med Örebro som utgångspunkt. Intresset är mycket stort och fordon från fem världsdelar finns anmälda till denna folkfest.
-För oss är det oerhört glädjande att intresset är så stort för årets tävling, säger Wilhelm Douglas, KAK.
Bland anmälningarna finns ekipage från Afrika, Australien, Nordamerika, Sydamerika och Europa. Här finns en hel del meriterade engelsmän men även några snabba finnar och det finns alla möjligheter för internationella kamper inom klasserna och kanske även i kampen om totalsegern.
KAK Midnattssolsrallyt 2019 är en hyllning till 1984 års rallyvärldsmästare och örebroaren Stig Blomqvist.
Transporter är viktiga
I detta avsnitt pratar Anders och Kalle transportsystemets utveckling och varför transporter är så viktiga för att samhället ska fungera och för vårt välstånd.
Lyssna här
Ständigt på väg: avsnitt två
Nu finns avsnitt nummer två av podden Ständigt på väg uppe. Något att lyssna på i hängmattan, på stranden eller bilen under semestern.
Lyssna här
Alla vinnare i KAK Midnattssolsrallyt 2019
Tack alla som bidrog till att göra KAK Midnattssolsrallyt så lyckat! Här finns samtliga vinnare. Grattis till fina insatser på vägarna alla deltagare.
Slutställning totalt:
1 Patrik Dybeck, SMK Gävle, Opel Kadett GSi 1 timme 27 minuter 42,5 sekunder
2 Harry Joki, KAK, Volvo 240 +23,7 sekunder
3 Mikael Wisti, Fagersta MK, Volvo 240 +1.03,3
Här finns en lista över samtliga vinnare.
Andersen och Fridell överst på pallen i Prins Carl Philips Racing Pokal
Rasmus Fridell och Charlie Andersen vann när Prins Carl Philips Racing Pokal 2019 avgjordes på Lidköpings Motorstadion 3-4 augusti. Fridell erövrade den åtråvärda pokalen för andra gången när han segrade i Rotax Max. För Andersen, som vann DD2-klassen, var det första triumfen i tävlingen.
– Ett nytt lyckat event med bra finalrace och två värdiga segrare, konstaterade bland annat tävlingens upphovsman, prisutdelaren prins Carl Philip.
Bilen behövs i hela landet
Med anledning av Bensinupproret skriver Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s Expertråd, att bilen behövs i hela landet.
Imponerande dubbelseger för Edvin Hellsten i Porsche Approved Cup!
Kanonloppet på Gelleråsen Arena blev en framgångssaga för Edvin Hellsten från Göteborg som presterade sin bästa racehelg i karriären. Han körde till sig dubbla segrar efter att ha tagit sensationell pole position i kvalet och nu är jakten på totalsegern i Porsche Approved Cup igång på allvar!
KAK Södras kräftskiva i TV4
KAK-Södra hade en mycket trevlig kräftskiva på kallbadhuset på Ribersborgs Kallbadhus i helgen. Tv4:s program Efter fem ringde upp ordförande Jacob Laurin. Många blev nog sugna på att komma dit när de såg programmet.
Med samordnande vägbyggen undviks kaos i trafiken
Ett viktigt moment är att arbetet på våra vägar sker på ett effektivt och säkert sätt. Vi har full förståelse för skyddsåtgärder för vägarbetare och trafikanter under den tid som arbetet pågår. Vad vi inte tycker skulle vara nödvändigt är att arbetet ofta drar ut på tiden utan att verksamhet pågår på platsen.
Felix Rosenqvist årets rookie
Felix Rosenqvist gjorde det han behövde göra och har utropats till Rookie of the Year – Årets nykomling – i NTT IndyCar Series 2019 efter en furiös upphämtning i säsongsfinalen på Laguna Seca.
Rosenqvist säkrade rookietiteln efter att ha slagit sig tillbaka från 14:e plats på griddentill en slutlig femteplats i mål i söndagens finalrace.
Vi gratulerar!
Journalistpriset delades ut till Lars Anders Johansson
Som tidigare meddelats har Lars Anders Johansson tilldelats KAK:s Journalistpris 2019. Johansson är chefredaktör för tankesmedjan Timbros tidskrift Smedjan. Han skriver ofta om bilen både i Smedjan och andra tidningar utifrån ett frihetsperspektiv. Idag ägde prisutdelningen rum.
– Jag känner mig mycket hedrad över att ha fått denna utmärkelse. Det är roligt att uppmärksammas i en debatt som ofta är otacksam att driva, men väldigt viktig att hålla vid liv. Detta ger mig energi att driva de viktiga frågorna om bilismen vidare, sade Lars Anders.
Från vänster, Jacques Wallner, Lasse Swärd, Lars Anders Johansson och Alrik Söderlind
Han fick ta ta emot en plakett från juryns ordförande Anders Ydstedt och får även 25 000 kronor för sina viktiga journalistiska insatser.
Bland gästerna fanns det tidigare pristagarna (från vänster) Jacques Wallner, Lasse Swärd och Alrik Söderlind. Det blev intressanta samtal om mobilitet under lunchen som följde.
Glädje på testdagen i Prins Carl Philips Racing Pokal
Ett par plusgrader och lätt regn hindrade inte pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal när det kallades till testdag på Gelleråsen Arena den 8 oktober. Tvärt om, det var med mycket glädje och energi i luften när de fick möjlighet att provköra såväl Formula Nordic som Ginetta G40. – Roligt. Annorlunda, tyckte bland annat Wilgot Edqvist, som med sina 14 år var yngst i den sextett som fanns på plats på banan utanför Karlskoga.
KAK Magasin ute nu!
I dagarna kommer nya KAK Magasin att landa i brevlådorna hos alla medlemmar. Här kan du läsa om Gärdesloppet, Prins Carl Philips Racing Pokal, Kungliga Klubbarnas Fest, Expertrådets verksamhet och mycket mer.
Värna både miljön och bilen
Under de senaste decennierna har det skett en explosionsartad utveckling på transportområdet med effektivare teknik och minskade kostnader. Transporter är välfärd.
Det skriver Anders Ydstedt som är ordförande i KAK:s Expertråd.
Läs hela artikeln här
Varningen: Öppna bilregister guidar tjuvar till dyra historiska bilar
Bilregistret är för öppet – vilket gör att kriminella kan använda det för att hitta historiska bilar att sno.
Det finns gamla sportbilar runt om i landet där det enda egentliga stöldskyddet som finns är att folk inte vet om att den står i ladan, säger Anders Ydstedt vid Kungliga Automobil Klubben – som vill se en lagändring.
Sverige har blivit ett smörgåsbord för biltjuvar
Sverige har en lång tradition av öppenhet. Det är enkelt att få tillgång till myndigheters uppgifter om personer och deras ägodelar. Men fordonsregistret bör endast vara tillgängligt för myndigheter, skriver Jacob Laurin från KAK Södra och Anders Ydstedt från Expertrådet i Kvällsposten.
Stoppa bilstölderna – stäng fordonsregistret
En tydlig majoritet (71 procent) i Stockholms län anser att fordonsregistret bara skall vara öppet för myndigheter med giltiga skäl att hantera uppgifterna. I alla politiska riksdagspartier är det en majoritet av sympatisörerna som vill stänga fordonsregistret.
Anders Ydstedt, ordförande Kungliga Automobil Klubbens (KAK) Expertråd, Johan Söderlind, ordförande Kungliga Automobil Klubben (KAK), Östra skriver i Stockholm Direkt.
Mer hästar och snabbare rally är några av nyheterna i KAK Midnattssolsrallyt 2020
KAK Midnattssolsrallyt körs den 8 till 11 juli 2020 med Örebro som huvudort och med serviceplats på Örebrotravet. Travbanor har tidigare använts som serviceplatser i Midnattssolsrallyt men i år blir det något extra, då travtävlingen Juliloppet med V64 körs på torsdagen den 9 juli – det blir med andra ord både rally och trav på Örebrotravet den dagen.
Nytt för 2020 blir också att klassen Regularity utgår då det blivit allt färre deltagare i klassen. Det gör att fullfartsklassen Historic får hela utrymmet och därmed blir hela rallyt snabbare.
Tävlingen 2020 är det 15:e KAK Midnattssolsrallyt i historisk form vilket är precis lika många gånger som KAK Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga form 1950-1964. Detta jubileum kommer också att uppmärksammas under tävlingen.
Mer information och högupplösta bilder finns på hemsidan: www.midnattssolsrallyt.com
Midnattssolsrallyfakta och historik
KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av Europas största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K och har körts varje år sedan 2006. Tävlingen kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.
KAK Midnattssolsrallyt 2020 körs den 8/7-11/7. Rallyt är öppet för tvåhjulsdrivna bilar byggda 1990 eller tidigare och antalet tävlande är begränsat till cirka 200 ekipage. Årets tävling har Örebro som centralort med serviceplats vid Örebrotravet. Rallyt är cirka 90 mil långt totalt med ungefär 20 specialsträckor på omkring 16 mil. Tävlingen körs i tre etapper med nattuppehåll.
KAK:are vinner FIA SMART DRIVING CHALLENGE!
Vi gratulerer KAK:aren Anders Lindström, som vunnit FIA Smart Driving Challange. FIA Smart Driving Challenge (SDC) är en global tävling som belönar smart bilkörning. Med en app kopplad mot en digital plattform, tävlar vanliga bilister med deras bilar och coachande professionella racingförare, till att bli världens smartaste förare.
Nytt nummer av KAK Magasin ute!
I dagarna kommer KAK Magasin till alla medlemmar. Läs om Midnattssolsrallyt, förarprofiler, Expertrådets verksamhet, Slottsrallyt och mycket mer.
KAK Årsmöte 16 mars är inställt
På grund av rådande omständigheter kring Corona virusets spridning har styrelsen i KAK beslutat att ställa in det planerade årsmötet den 16 mars kl 17:00 på Grand Hôtel i Stockholm.
Vi återkommer så fort omständigheterna tillåter, att sända ut kallelse för nytt datum till KAKs Årsmöte 2020.
KAK Performance Prize 2019 till Eric Stranne
För en tid sedan delades KAK Performance Prize 2019 ut. Detta är en utmärkelse från KAK Västra som går till en yngre västsvensk som gjort en anmärkningsvärd insats inom motorsporten.
Detta års pristagare var 23-årige Eric Stranne. Han startade för tre år sedan ett nytt utskott för Virtuell Bilsport inom Svenska Bilsportförbundet, och har sedan varit drivande för att etablera denna nya och moderna form av bilsport i Sverige.
Eric Stranne fick mottaga priset om 10.000 kr och en statyett från KAK Västras ordförande Magnus Hellsten, med benäget bistånd av förra årets pristagare Rasmus.
Stort grattis!
Felix Rosenqvist tvåa när Indycar-stjärnorna tävlade virtuellt
Indycar-stjärnorna ville bjuda fansen på underhållning. Då tävlade de virtuellt i så kallad ”iRacing” där Felix Rosenqvist slutade tvåa.
– Det är vår plikt som atleter att kunna bjuda på någon slags show för folk som vill se någonting, säger Rosenqvist till SVT Sport.
Trots att trafiken ökar minskar utsläppen
Det verkar som Sveriges kommuner och regioner går i otakt med tiden. Det har blivit på modet att tala om ett transportsnålt samhälle. Men både statistiken och människors uppfattning talar emot detta synsätt. Samhället borde inrikta sig på att planera för minskade utsläpp, inte för färre transporter och resor.
Det skriver Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s expertråd Norran.
Ta inte privatbilisters elbilar som gisslan
Ska bilister lösa elsystemets brister måste konsekvenserna klargöras och eventuell kostnad för slitage ersättas av elbolagen. Det är inte rimligt att bilister ska ha onödigt stora batterier för att hjälpa elbolagen.
Fordonsregistret ska inte vara ett verktyg för biltjuvar
Sverige har blivit något av ett smörgåsbord för biltjuvar. Det är enkelt att få tillgång till myndigheters uppgifter om ägarna. Med några knapptryck kan man se vilka fordon en person äger. Detta är ett system som är tämligen unikt för Sverige.
Det skriver Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s Expertråd, i Norran
Enormt intresse för Midnattssolsrallyt
Lite mer än en timme – längre tid tog det inte innan de 100 platserna i föranmälan tog slut. Intresset för årets tävling är enormt.
I år blir det flera förändringar i Sveriges största historiska rally, KAK Midnattssolsrallyt. En av dem är möjligheten att föranmäla sig till tävlingen och få en garanterad plats i startfältet utan risk att bli utgallrad.
Klockan 18.00 den 15 januari öppnade anmälan och de tävlande hände bokstavligen på låset. Strax efter klockan 19 hade 100 ekipage anmält sig och föranmälan stängdes. Därmed kan vi konstatera att intresset för årets tävling är enormt.
De som inte hann anmäla sig under föranmälan kan göra det när den ordinarie anmälan öppnar i påsk, men då tillämpar arrangören fri gallring.
Bland övriga nyheter i årets tävling märks två nyinstiftade pris vid sidan av totalsegern, klassegern och Ewy Rosqvists Pokal till snabbaste kvinnliga förare. Den ena är Saab TvåtaktsTrofén som delas ut till den snabbaste föraren av en Saab tvåtaktare, och den andra är Opel 400 Trofén vilken delas ut till den snabbaste Opel 400:an oavsett om det är en Ascona eller Manta.
Midnattssolsrallyt 2020 körs den 8 till 11 juli med Örebro som huvudort och med serviceplats på Örebrotravet.
Gör det svårare för biltjuven
Magnus Hellsten, ordförande Kungliga Automobil Klubben (KAK) Västra och Anders Ydstedt, ordförande KAK:s Expertråd, skriver i Borås Tidning.
Theo Wernersson prisades vid Svenska Bilsportgalan
KAK:aren Theo Wernersson prisades under Svenska Bilsportgalan som genomfördes under lördagen i Sandviken på Göransson Arena.
Theo fick mottaga första pris för sin vinst i svenska mästerskapet i karting, under kvällen fick han även äran att uppmärksammas av Robert Essebros minnesfond. Robert förolyckades 2001 på Milano flygplats efter tävling i Italien, Familjen startade därefter en fond till hans minne.
Detta pris delas ut årligen till en lovande kartingförare. Theo är mycket hedrad att det blev han som fick ta del av detta stipendium.
Läs mer här
Dino Beganovic värvad av Ferrari
Han fyller 16 år på söndag. En tidig födelsedagspresent till racinglöftet Dino Beganovic har redan kommit. Linköpings-killen får chansen i Ferraris förar-akademi.
– Det här är en helt fantastisk möjlighet, säger Dino Beganovic själv.
Beganovic har efter en framgångsrik kartingkarriär och några formelbilstester under vintern nu blivit inbjuden till Ferraris talangfabrik. Ferrari Driver Academy har tidigare lotsat fram sensationen Charles Leclerc mot Formel 1.
Nu finns ett nytt avsnitt av podden ”Ständigt på väg” ute.
Här diskuterar vi bilens förutsättningar och framtid med utgångspunkt från boken med samma namn skriven av Anders Ydstedt och Kalle Bäck från KAK.
I detta avsnitt samtalar Anders och Kalle om bilens plats i staden. Det är viktigt att lämna plats för personlig mobilitet även i städerna. Urbaniseringen minskar inte behovet av mobilitet, snarare blir det viktigare än någonsin att planera smart för mer mobilitet.
Underlätta för bilisterna så minskar vi smittspridningen
”De som behöver ta sig till jobbet måste kunna göra det på ett sätt som undviker smittospridning. Därför måste vi nu skapa bästa möjliga förutsättningar för bilisterna”
Det skriver Magnus Hellsten och Anders Ydstedt i Göteborgs Posten.
Linus Lundqvist klar för Formula Regional Americas 2020
Linus Lundqvist kommer att inleda en ny fas i sin racingkarriär under 2020 när han beger sig över Atlanten och går för guld i den amerikanska formelbilsserien Formula Regional Americas – med en fullt finansierad Indy Lights-styrning i potten.
21-årige Lundqvist har skrivit kontrakt med det framgångsrika teamet Global Racing Group, de regerande mästarna i den serie som fram till och med i fjol gick under namnet F3 Americas.
Lundqvist – som 2018 tog hem det brittiska Formel 3-mästerskapet – axlar därmed en helt ny utmaning på en för honom ny kontinent, och får också chansen att slåss om det åtråvärda pris som motorleverantören Honda nyligen utannonserade till årets Formula Regional Americas-mästare: ett avancemang till IndyCar-seriens främsta supportklass Indy Lights under 2021.
– Jag ser verkligen fram emot det här steget till USA och att tävla i Formula Regional Americas med Global Racing Group, säger Linus Lundqvist. Det har varit en lång vinter, där vi har fokuserat kanske mer än någonsin på att verkligen utvärdera den bästa vägen framåt i min karriär. Jag känner mig mycket tillfreds med det här beslutet. Amerikansk racing är verkligen på frammarsch just nu, inte minst här i Sverige tack vare våra två IndyCar-förare. Med Indy Lights-styrningen i potten är det här en drömchans som faktiskt kan leda till något väldigt konkret och bra.
Lundqvist kommer närmast från två säsonger på likvärdig nivå i Europa, där han efter titeltriumfen i brittiska Formel 3 2018 genomförde en satsning på Euroformula Open (där han slutade femma) i fjol.
Lyft bilistens perspektiv på ”Vehicle to grid”
m bilister ska lösa elsystemets brister måste konsekvenserna för bilägarna klargöras och eventuell kostnad för slitage eller minskad tillgänglighet ersättas av elbolagen, skriver Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s Expertråd i
Second Opinion.
Planera för ökad bilism
Låt de ändrade resmönstren i spåren av pandemin bli en väckarklocka för kommunerna; bilen har framtiden för sig, planera för det.
Det skriver Anders Ydstedt, Kungliga Automobil Klubben. Läs mer här
Nytt avsnitt av podden
I podden ”Ständigt på väg” diskuterar vi bilens förutsättningar och framtid med utgångspunkt från boken med samma namn skriven av KAK:arna Anders Ydstedt och Kalle Bäck från KAK.
Underlätta för bilisterna så minskar vi smittspridningen
”De som behöver ta sig till jobbet måste kunna göra det på ett sätt som undviker smittospridning. Därför måste vi nu skapa bästa möjliga förutsättningar för bilisterna”
Det skriver Magnus Hellsten och Anders Ydstedt i Göteborgs Posten.
Miljöprogram
Miljöansvar i trafiken kräver ett gemensamt ansvarstagande från bilister, politiker och industri
Miljöprogram
Miljöansvar i trafiken kräver ett gemensamt ansvarstagande från bilister, politiker och industri
KAK Årsmöte 16 mars är inställt
På grund av rådande omständigheter kring Corona virusets spridning har styrelsen i KAK beslutat att ställa in det planerade årsmötet den 16 mars kl 17:00 på Grand Hôtel i Stockholm.
Vi återkommer så fort omständigheterna tillåter, att sända ut kallelse för nytt datum till KAKs Årsmöte 2020.
Glöm inte bilisterna
Elektrifieringen pågår och behovet av el ökar. För att lösa detta diskuteras nu olika former lagring, däribland att använda elfordon som buffert genom så kallad ”Vehicle to grid”-teknik (V2G). I korthet går det ut på att bilarna delar med sig av sina batterier och nätet kan ta ström från dem när det står och laddar.
Uppmuntra till bilresande i tider av smittspridning
Kommuner och myndigheter kan göra mer för att underlätta för bilisterna att vara med och bidra till minskad smittspridning. Bland annat kan städnätter skjutas upp, skriver Jacob Laurin och Anders Ydstedt i Kvällsposten.>
Glöm inte bilisterna
Elektrifieringen pågår och behovet av el ökar. För att lösa detta diskuteras nu olika former lagring, däribland att använda elfordon som buffert genom så kallad Vehicle to grid-teknik (V2G). I korthet går det ut på att bilarna delar med sig av sina batt
Uppmuntra till bilresande i tider av smittspridning
Kommuner och myndigheter kan göra mer för att underlätta för bilisterna att vara med och bidra till minskad smittspridning. Bland annat kan städnätter skjutas upp, skriver Jacob Laurin och Anders Ydstedt i Läs mer
Lyft bilistens perspektiv på ”Vehicle to grid”
Om bilister ska lösa elsystemets brister måste konsekvenserna för bilägarna klargöras och eventuell kostnad för slitage eller minskad tillgänglighet ersättas av elbolagen, skriver Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s Expertråd i Second Opinion.
Mer hästar och snabbare rally är några av nyheterna i KAK Midnattssolsrallyt 2020
KAK Midnattssolsrallyt körs den 8 till 11 juli 2020 med Örebro som huvudort och med serviceplats på Örebrotravet. Travbanor har tidigare använts som serviceplatser i Midnattssolsrallyt men i år blir det något extra, då travtävlingen Juliloppet med V64 körs på torsdagen den 9 juli – det blir med andra ord både rally och trav på Örebrotravet den dagen.
KAK:are vinner FIA SMART DRIVING CHALLENGE!
Vi gratulerar KAK:aren Anders Lindström, som vunnit FIA Smart Driving Challenge, (SDC).
SDC är en global tävling som belönar smart bilkörning. Med en app kopplad mot en digital plattform, tävlar vanliga bilister med deras bilar och coachande professionella racingförare, till att bli världens smartaste förare.
Nytt nummer av KAK Magasin ute!
I dagarna kommer KAK Magasin till alla medlemmar. Läs om Midnattssolsrallyt, förarprofiler, Expertrådets verksamhet, Slottsrallyt och mycket mer. Inte medlem än? Bli det här.
KAK önskar god jul och gott nytt år!
Nu går 2019 mot sitt slut och vi kan se tillbaka på ett år med en stark utvecklingen för KAK.
KAK önskar god jul och gott nytt år!
Nu går 2019 mot sitt slut och vi kan se tillbaka på ett år med en stark utvecklingen för KAK.
Stoppa bilstölderna – stäng fordonsregistret
”En tydlig majoritet (71 procent) i Stockholms län anser att fordonsregistret bara skall vara öppet för myndigheter med giltiga skäl att hantera uppgifterna. I alla politiska riksdagspartier är det en majoritet av sympatisörerna som vill stänga fordonsregistret.”
Varningen: Öppna bilregister guidar tjuvar till dyra historiska bilar
”Bilregistret är för öppet – vilket gör att kriminella kan använda det för att hitta historiska bilar att sno.
”Det finns gamla sportbilar runt om i landet där det enda egentliga stöldskyddet som finns är att folk inte vet om att den står i ladan, säger Anders Ydstedt vid Kungliga Automobil Klubben – som vill se en lagändring.”
Dagens industri skriver om en viktig fråga och tar upp en Skop-udersökning som KAK gjort. Den visar att en majoritet av svenskarna vill att fordonsregistret ska vara öppet för person med goda skäl att ta del av uppgifterna.
Sverige har blivit ett smörgåsbord för biltjuvar
Sverige har en lång tradition av öppenhet. Det är enkelt att få tillgång till myndigheters uppgifter om personer och deras ägodelar. Men fordonsregistret bör endast vara tillgängligt för myndigheter, skriver Jacob Laurin från KAK Södra och Anders Ydstedt från Expertrådet i Kvällsposten.
Barn och ungas säkerhet i trafiken
Trafiksäkerhetsundervisning i skolan är tyvärr ett eftersatt område. Eftersom unga tar körkort allt senare är det många trafikanter, som gående och cyklister, som överhuvudtaget inte fått lära sig något om trafiksäkerhet. Trafiksäkerheten i och omkring skolor är också område där det krävs insatser i och med att skolpolisverksamheten försvunnit.
KAK kommer att samla goda exempel på hur man kan arbeta med trafiksäkerhet för unga. Hur arbetar andra länder med dessa viktiga frågor? Vad görs i skolan idag och vad mer skulle kunna göras utan att det går ut över annan undervisning? Kanske skulle skolan kunna ansvara för delar av teoriundervisningen för körkort? KAK kommer att driva opinion kring frågan om barn och ungas säkerhet i trafiken och uppvakta ansvariga politiker för att få till en långsiktig lösning.
Aktiva bilförare
Just nu pågår en revolution i bilbranschen. Både biltillverkare och helt nya aktörer som Google kommer inom några år att kunna sälja självkörande bilar. Helt klart kommer detta att innebära enorma förändringar och skapa nya möjligheter att öka mobiliteten, t ex för de som idag inte har möjlighet att köra bil.
Den nya tekniken som tar över uppgifter från bilföraren kommer att göra trafiken mycket säkrare men riskerar också att göra föraren passivare. Det finns många aspekter på dessa frågor som måste lösas, inte minst legala. KAK har under 2013 släppt en rapport om olika tekniska system ”Säkerhet framför allt” och vi kommer att fortsätta att bevaka frågan. I bilar som inte är helt självkörande är det föraren som är ansvarig och då måste denne vara aktiv.
Infrastruktur och fri rörlighet
Vårt samhälle måste planeras för bilen, både idag och för framtiden. Bilen ger fantastiska möjligheter till individuell mobilitet. Men tyvärr missar våra beslutsfattare ofta att ta hänsyn till framkomlighet i samband med vägbyggen och när det gäller att planera för framtiden saknas ibland bilens funktion helt.
Felix Rosenqvist årets rookie
Felix Rosenqvist gjorde det han behövde göra och har utropats till Rookie of the Year – Årets nykomling – i NTT IndyCar Series 2019 efter en furiös upphämtning i säsongsfinalen på Laguna Seca.
Unga i trafiken
KAK:s Expertråd har uppmärksammat den viktiga frågan om trafiksäkerhetsundervisning för unga. Vi har befarat att detta är ett eftersatt område. Thomas Brandbergs rapport visar att många aktörer arbetar med trafikutbildning för unga men resurser saknas. Det är skolan som har det formella ansvaret men direktiven i läroplanen är svaga.
Sveriges statistik för trafikolyckor går åt rätt håll – men bristen på utbildning för unga är ett allvarligt hot mot denna trend. Vi hoppas att KAK:s rapport ”unga i trafiken – vem bär ansvaret kan bidra till att sätta fokus på frågeställningen och ge stöd för en konstruktiv diskussion.