Lyssna på hur svenskarna själva ser på framtiden för bilen
“En del av politiken riktad mot bilen handlar om att begränsa utsläpp och Sverige har med rätta ambitiösa klimat- och miljömål. Men när bilarna blir utsläppsfria minskar dock denna målkonflikt.” Det skriver Anders Ydstedt, ordförande för Kungliga Automobil Klubbens expertråd. Läs hela artikeln i Hallandsposten, Gefle Dagblad, NWT och Östersunds-Posten.
KAK:s tretimmarsrace på Gelleråsen
KAK Östra bjöd traditionsenligt in till KAK tretimmars race på Gelleråsen Arena och deras racepreparerade Volvo C30 racingbilar. Den erfarne tävlingsledare Thomas Johansson och Gelleråsen Arenas ägare, och före detta racingförare Richard Göransson, hälsade de 28 förarna i de elva lagen varmt välkomna. Dagen bjöd på strålande sol och efter sedvanlig säkerhetsgenomgång tog träning samt kvalkörning vid i form av spännande superpole, där kvalföraren endast får ett varv på sig att sätta sitt kvalificeringsvarv. Under lunchen var det mycket taktiksnack bland förarna med diskussion om depåstopp och bästa tiden för tankstopp. Väldigt laddade förare gjorde sig redo för starten som blev minst sagt hektiskt, men samtliga team klarade sig genom första varvet helskinnade. Varje lag hade tre förare som roterade var 20:e minut under tre timmar. Bilarna nådde en hastighet uppåt 170 kilometer i timmen vilket bidrog till spänning ända in i det sista.Tävlingen blev händelserik med flera avåkningar och en del straff för alltför snabba depåstopp. Slutet på tävlingen blev ännu mer dramatisk och endast 2,5 sekunder skiljde mellan det första och andra teamet.
RÖR INTE MIN PARKERINGSPLATS – KAK träffade politiker i Göteborg och Malmö
Parkeringsplatser behövs för att skapa levande städer. Trots detta väljer många kommuner att ta bort parkeringsmöjligheter eller att inte planera för nya när det byggs. Mot bakgrund av detta har KAK lanserat kampanjen #rörinteminparkeringsplats. För att påverka politikerna som fattar beslut kring hur städerna ska planeras anordnades man ifestationer och samtal i Göteborg och Malmö. I slutet av augusti samlades ett antal medlemmar i klubblokalen och på en parkeringsplats vid Heden i Göteborg för samtal om vikten av tillgång till parkering. Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) var med och tog del av kampanjen i ämnet. – Det blev bra samtal som kommer att fortsätta. Frågorna engagerar uppenbarligen både våra medlemmar och politiker, sade Magnus Hellsten, ordförande, KAK Västra. I Malmö anordnades en manifestation på Stora Torg samtidigt som kommunfullmäktige hade sammanträde. I Rådhusets foajé överlämnades ett informationsblad och en T-tröja med texten “Rör inte min parkeringsplats” till Andreas Schönström (S) och Håkan Fäldt (M), ordförande respektive andre vice ordförande i tekniska nämnden, något som även Skånska Dagbladet uppmärksammade. – Vi vill lyfta frågan kring parkeringsplatser. Antalet bilar ökar och vi måste ha plats för bilar oavsett drivmedel. Och de måste stå någonstans, sade Jacob Laurin, ordförande i KAK Södra. Under […]
Prins Carl Philips Racing Pokal
Med ett väder som gick från strålande solsken till ruskigt regn slogs den unga svenska kartingeliten den 25–28 augusti om Prins Carl Philips Racing Pokal på GTR Motorpark. Priset instiftades 2013 på Prinsens initiativ och har som syfte att framhäva unga kartingtalanger. Detta år var det dessutom premiär för historiens första SM i el-kart. Prins Carl-Philip lämnade GTR Motorpark med ett leende på läpparna: ”jag är stolt och imponerad av på vilket sätt förarna, personalen på banan och tävlingsorganisationen hanterade den mycket utmanande vädersituationen” förklarar han. Beträffande elektrifieringens frammarsch som syns såväl på vägen som racingbanan är Prinsen positivt inställd: ”det är nytt och annorlunda, självklart, men det är roligt att vara del av framtiden, vilket det här faktiskt är” Vann gjorde Wilgot Edqvist i klassen Rotax Max Senior med CharIie Andersen körde hem priset i Rotax Max DD2. Nu väntar världsfinal, Rotax Max Challenge Grand Finals, i Portugal 19–26 november för de historiska mästarna. Tävlingen anordnas av Kungliga Automobil Klubben, Svenska Bilsportförbundet, Lidköpings kartingklubb och ProConsulting AB.
Nella Bergström tilldelas KAK:s Journalistpris 2022
Kungliga Automobil Klubben (KAK) tilldelar Nella Bergström Journalistpriset 2022. Hon är en driven journalist som är chefredaktör för tidningen Motorbranschen och gör där viktiga insatser för motorjournalistiken i Sverige. – Det är med stor glädje som vi tilldelar Nella Bergström Journalistpriset i år, säger Anders Ydstedt, ordförande i juryn. – Med nyfikenhet och ett ödmjukt angreppssätt får hon intervjupersoner att känna sig bekväma att delge både spännande och svåra ämnesområden, vilka bidrar till att skildra transportsektorn ur nya perspektiv. Det är en glad Nella Bergström som nås av beskedet att hon tilldelats KAK:s Journalistpris. Att uppmärksammas på detta är sätt är mycket hedersamt. – Jag är väldigt glad och hedrad över KAKs utmärkelse! Den är ett fint kvitto på mitt arbete och ger stor inspiration framåt. Nella Bergström har inte minst visat att goda journalister klarar av att byta inriktning i sitt arbete och samtidigt fortsätta vara duktiga tidningsmakare. Hon har sin bakgrund i en helt annan bransch, men har successivt tagit sig över till transportbranschen för att sedan drygt ett år landa på tidningen Motorbranschen. – Jag är ganska ny i bilbranschen, men jag blir alltmer fascinerad av komplexiteten och omväxlingen som finns här. Det händer så mycket spännande […]
KAK på DN Debatt: ”Framtidens svenska städer måste anpassas för fler bilar”
Åtta av tio svenskar vill ha tillgång till egen bil, visar en ny opinionsundersökning. Men politikernas planer går i motsatt riktning. Framtidens svenska städer måste anpassas för fler bilar, skriver Kungliga Automobil Klubbens Anders Ericson och Anders Ydstedt på DN Debatt. “I stat och kommun planeras det tvärtemot svenska folkets vilja när det gäller bilen. Det verkar som att de ansvariga har skygglappar för att framtidens bil kommer att vara tyst, utsläppsfri och säker. Man tycks utgå ifrån gårdagens miljöstörningar och en förlegad syn på bilen. Nya ägarmodeller och nya former av mikromobilitet av olika slag kommer säkerligen att ge fler tillgång till individuell mobilitet men de flesta föredrar att ha tillgång till ”egen” bil. Sverige är ett stort och glesbefolkat land och även våra större städer kan på intet sätt jämföras med de megastäder vars trafikpolitik i dag verkar utgöra förebilder för svenska politiker.” Artikeln bygger på en omfattande SKOP-undersökning om svenskarnas syn på mobilitet och bilismen som KAK låtit göra. Den finns att ta del av här. Uppdatering: vår artikel vållade mycket debatt, vilket vi välkomnar. Med anledning av detta finns här en slutreplik. “Utsläppsfria bilar minskar målkonflikten mellan mobilitet och miljömål. Att bygga bort rörligheten vore […]
BotaniCar – Samtal om bilismens framtid
Sedan starten 1903 har KAK haft som uppdrag att värna bilismens sunda utveckling. Som ett led i detta måste förstås ett resonemang kring bilens roll i samhället ske – nu och i framtiden. Detta är något KAK:s Expertråd fortlöpande arbetar med. En mycket varm dag i augusti i år anordnadeExpertrådet ett seminarium i anslutning till BotaniCar i Norrvikens Trädgårdar i Båstad.Läs mer genom att klicka på bilden till höger.Läs även artikeln i Teknikens värld om BotaniCar samt KAKs senaste SKOP undersökning gällande bilismens framtidLÄNK (nytt fönster)
Bilens roll i samhället – idag och imorgon
För att förstå mer om hur svenska folket ser på bilismen idag och i framtiden har Kungliga Automobil Klubben, KAK, låtit SKOP ställa ett antal frågor om synen på bilen och bilpolitiken. Det är tydligt att svenskarna helst väljer bilen och tror på bilen i framtiden. I stat och kommun planeras det tvärt emot hur svenskarna vill när det gäller bilen. Det är som om de som planerar har skygglappar för att framtidens bil kommer att vara tyst, utsläpps-fri och säker- och att de fortfarande ser gårdagens miljöstörningar. Nya ägarmodeller kommer säkerligen att ge fler tillgång till individuell mobilitet men de flesta föredrar att ha tillgång till “egen” bil. Sverige är ett stort och glesbefolkat land och även våra större städer kan på intet sätt jämföras med de megastäder vars trafikpolitik idag verkar utgöra förebilder för svenska politiker. Lyssna på hur svenskarna själva ser på framtiden för bilen och utforma politik och trafikplanering därefter. Klicka på bilden till höger för att läsa hela rapporten
Felix Rosenqvist tillbaka på INDYCAR-pallen
Felix Rosenqvist fick äntligen återvända till prispallen i NTT INDYCAR SERIES när han körde i mål som trea i söndagskvällens race på gatorna i Toronto.Det förlösande resultatet utgör åtrådd revansch efter det senaste loppet på Mid-Ohio, där Rosenqvist tvingades bryta från ett läge i ledarklungan, och kom i samband med en populär återkomst för INDYCAR-fältet till den folkkära stadsbanan i Kanada efter coronapandemin.Rosenqvist höll sig högt upp i resultatlistan under samtliga tre tävlingsdagar, och bibehöll sitt fina facit i Toronto – där han vann dubbelt i juniorklassen Indy Lights 2016 och slutade femma i INDYCAR-racet 2019 – med en stark körning från åttonde plats på gridden.- Ett väldigt roligt race att köra, och fantastiskt att äntligen vara tillbaka på pallen, säger Felix Rosenqvist. Vi fick verkligen slåss för det idag. Som loppet utvecklade sig var vi tvungna att göra omkörningarna ute på banan och göra riktigt bra depåstopp, och vi satte båda delarna idag. Vi tog möjligheterna när de kom och klättrade sakta men säkert framåt.När dammet hade lagt sig efter 85 händelserika varv, som bland annat inkluderade fyra gulflaggssituationer, hade Rosenqvist tagit sig hela vägen upp till tredje plats. I mål var han bara en blinkning bakom andraplacerade Colton […]
“Parkering nödvändigt för fungerande städer”
God tillgång till parkering är en förutsättning för att garantera människors mobilitet i hela landet och för omställningen av fordonsflottan. Tankarna på att ta bort parkeringsplatser eller att inte tillskapa nya när det byggs måste skrotas. RÖR INTE MIN PARKERINGSPLATS! Tyvärr planerar många kommuner i dagsläget att ta bort parkeringsplatser eller att inte tillskapa nya när det byggs. Det är ingen hållbar utveckling och inget som svenska folket vill ha. Nästan tre av fyra (70 procent) anser att man vid nybyggnation skall planera så att det finns tillräckligt många parkeringsplatser både för boende och besökare, enligt en SKOP-studie som Kungliga Automobil Klubben (KAK) låtit göra i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Det skriver Anders Ericson, generalsekreterare, KAK, och Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s expertråd i Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, Dala-Demokraten , Värmlands Folkblad och Katrineholms Kuriren. Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen
Göthberg suverän segrare i Midnattsolsrallyt
Snabb och säker körning gjorde att Per Göthberg kunde behålla ledningen ända in i mål på Midnattssolsrallyt 2022.-Jag har kämpat för segern i flera år, sa en lycklig Göthberg vid målgången på Torget i Karlskoga.Sveriges största historiska rally började i onsdags med danskt i topp och ungefär 5 000 åskådare fick se Bo Boddum Andersens snabba åk med en Opel Kadett GT/E på publiksträckan inne på Gelleråsen utanför Karlskoga. Han var några sekunder före Vimmerbys Kjell Fransson i Renault Alpine A 310 med mittmonterad V6:a, därefter följde Europamästaren Mats Myrsell från Hedemora i Porsche 911 RSR.Rallyt fortsatte med sträckor i skogen och redan under torsdagsförmiddagen stod toppstriden mellan suveräna Per Göthberg i Porsche 911 Carrera och veteranen Lars-Ove Biffen Olsson i Opel Ascona 400. Med 50 års oavbruten tävlingsvana i rally visade Biffen Olsson att han fortfarande har kapacitet i dessa sammanhang och var uppe på förstaplatsen flera gånger.Etappen under fredagen inleddes med en klassisk sträcka som delvis var med redan i 1951 års tävling, och fortsatte traditionen genom att åter köra en sträcka på Gelleråsen, precis som åren 1955 till 1964. Göthberg drygade ut ledningen men Biffen Olsson slog till med en seger på dagens sista sträcka. Myrsell hade […]
Hur länge ska vi ha öppet fordonsregistret för kriminella?
“Medan staten tjänar pengar på att sälja data som används av kriminella så drabbas bilister och andra fordonsägare på många olika sätt. Så här kan vi inte ha det!” Det skriver Paul G Höglund och P-O Hedman från expertrådet i Hallandsposten , Gefle Dagblad, Skaraborgs Allehanda och Västerbottens-Kuriren. Fordonsregistret är idag öppet för allmänheten och används av tjuvar för att lokalisera var olika fordon finns. Det är en orimlig ordning som leder till att: • Försäkringspremier ökar när tjuvar hittar värdefulla bilar och bildelar att stjäla. • Småföretagare blir av med maskiner som grävskopor, traktorer mm och drabbas av avbrott i verksamheten och därmed minskade intäkter. • Motorentusiaster riskerar att bli rånade i hemmet på sin entusiastbil och kan i värsta fall till om med skadas i samband med rån. • Familjer får sina hem tömde medan bilen står på exempelvis en flygplatsparkering. Det är dags att frågan kommer upp på agendan, inte minst med tanke på att det är val i höst. Fråga din politiker om vad vederbörande tänker gör åt problemet! Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen.
Danskt i topp på Midnattssolsrallyt
Pressrelease 2020-07-06Danska Bo Buddum Andersen slog till med den snabbaste tiden på den inledande sträckan av Midnattssolsrallyt, en halv sekund före Kjell Fransson och 1,3 sekunder snabbare än Mats Myrsell. Räkna med att svenskarena är revanschsugna i morgon.Folkfest är det rätta ordet när man beskriver inledningen av KAK Midnattssolsrallyt 2022. Gelleråsen Arena utanför Karlskoga är navet i tävlingen och under onsdagens eftermiddag bjöds på många härliga uppvisningar innan rallyt invigdes av Tony Ring kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga, tillika stor motorentusiast.Den inledande publiksträckan på 3,02 kilometer var omväxlande grus och asfalt vilket ställde höga krav både på förare, bilar och mekaniker.Med bara 30 sekunders starmellanrum var det snabba ryck och tätt på banan till publikens glädje. Danska Bo Buddum Andersen fick till en kanontid på sträckan med sin Opel Kadett GT/E och överraskande nog var det ingen som kunde matcha hans tid. Erkänt snabba förare som Europamästaren Mats Myrsell fick se sig slagen med 1,3 sekund medan Kjell Fransson blev bästa svensk med en halv sekund upp till Andersen.-Det var en utmanande sträcka. Jag är jättenöjd med teamet och laddar om för morgondagens sträckor, säger Kjell Fransson.Både Fransson och Myrsell lär vara revanschsugna, men Andersen är redo att bjuda på motstånd..
Snabb inledning på KAK Midnattssolsrallyt
Nu på onsdag, 6 juli, drar Midnattssolsrallyt igång med en snabb publiksträcka inne på Gelleråsen – täta starter, högt tempo och god uppsikt över hela sträckan gör detta till en perfekt inledning på ett av Europas största historiska rallyn. Med omkring 15 mil specialsträckor av bästa kvalitet fördelade på 20 specialsträckor under fyra intensiva dagar, är Midnattssolsrallyt utan tvekan ett av Europas största historiska rallyn och ska därför inledas i stor stil. I år kommer premiärsträckan att bli mer spektakulär än någonsin. Rallyt är inte bara tillbaka på klassisk mark, sträckan på Gelleråsen var ett återkommande moment från 1955 och framåt, utan tempot har skruvats upp ett snäpp till. Publiksträckan är 3,02 kilometer lång och med ett startmellanrum på endast 30 sekunder betyder det att det kommer att finnas flera ekipage ute på banan samtidigt. Det är samtidigt en mycket utmanande sträcka då den till hälften går på asfalt och till hälften går på grus. Sträckan ställer höga krav både på förarnas skicklighet och förmågan att ställa om sig mellan olika underlag, och minst lika höga fordringar på mekanikerna som måste anpassa bilen för riktigt blandade körförhållanden. Publiken kommer att ha god uppsikt över hela sträckningen och kan räkna med […]
Karting och gokartskola i sommar – ofta det första steget in i motorsportens värld
Nu är det sommarlov och för många barn i skolåldern blir det säkert första gången att prova på gokart. Och det är ju många framgångsrika racerstjärnor som i unga år börjat sin karriär just i en hyrd kart.Vi har kikat in på Järfälla Hyrkart utanför Stockholm vilka, liksom många andra banor, har högsäsong nu under sommaren. Här är banan öppen sju dagar i veckan och det anordnas gokartskola samt hyrkartrace där alla tävlingssugna är välkomna att tävla mot varandra.I sommar öppnas en särskild juniorbana där de yngsta förarna, 7-11 år, kan köra juniorkartrar på en separat slinga. Den som är lite mer rutinerad förare kan hyra riktig tävlingskart och köra i dryga 100 km/tim på Stockholms enda riktiga tävlingsbana. All personal är aktiva eller före detta tävlingsförare och hjälper gärna de som är intresserade med råd och tips på banan. Och anläggningen tar förstås också emot de som bara vill testa att sitta bakom ratten i en kart och köra race med kompisar. Mer om anläggningen Järfälla Hyrkart hittar du på https://www.jarfallahyrkart.se/Och vill du lära mer om karting kan du kika in på Svensk Bilsport https://www.sbf.se/Sportgrenar/Karting/
Välkommen till tre timmars race med KAK på Gelleråsen
Välkommen till tre timmars race med KAK på Gelleråsen Kör ett team med tre förare och delta en heldag på racerbanan. Det finns möjlighet till licenskurs efteråt. Tid: Onsdag den 7 september kl. 09.00 – 16.30 och omkring kl. 20.00 för de som vill gå licenskursen.Plats: Gelleråsen Arena (f.d. Karlskoga Motorstadion).Pris: 18.820 kr exklusive 6% moms per bil för tre förare. Pris för licenskurs meddelas vid anmälan.Anmälan görs till: info@kak.se. Det finns bara 13 bilar att tillgå – så först till kvarn. Avgiften faktureras direkt från banan på Gelleråsen Arena. Kom ihåg att ange fakturaadress i din anmälan. Denna är bindande med en förskottsbetalning på 40% av priset inklusive moms. Inga förkunskaper behövs, endast körkort behörighet B. Vi tävlar med Richard Göransson och Gelleråsen Arenas raceutrustade Volvo C30. Tre förare per bil. Efter morgonens teoretiska genomgång gäller det för teamet att lägga upp strategin för genomförandet av tävlingen. Förmiddagen ägnas åt träning och att hjälpa varandra med råd och tips för att teamet ska få en så framskjuten placering som möjligt. Efter lunchuppehållet blir det ett kort förarmöte och därefter går starten. Förarbyte var 20:e minut. Du får låna hjälm och overall m.m. Efter målgång och prisutdelning finns det möjlighet […]
Morgondagens bilar är tysta, säkra och utsläppsfria.
Företrädare för KAK: Morgondagens bilar är tysta, säkra och utsläppsfria. Väljarna vill både äga och köra bil. Det är vad infrastrukturplaneringen måste utgå ifrån.
Folkfest för bilfantaster – Gärdesloppet firar 100 år
TV4 rapporterar: Det vilar ett motornostalgins skimmer över Djurgården i Stockholm i dag, där det klassiska Gärdesloppet firar 100-årsjubileum. Bakom arrangemanget står Kungliga Automobilklubben och hundratals veteranfordon finns att njuta av. TV4s reporter Carolin Björnerhag finns på plats i vimlet!Se videoklippet på TV4 HÄRSVT Rapport tog även upp 100års jubileumet i sin sändning på söndagen 5 juni.Se Rapportsändningen HÄR (skrolla till ca 20 minuter in i programmet)
Stort intresse för Midnattssolsrallyt
Brett startfält och många skickliga förare bäddar för att Midnattssolsrallyt 2022 blir riktigt spännande. Räkna med snabba bilar, roligt rally och en riktig höjdarstart av tävlingen med Midnattssolsrallyt Super Show på Gelleråsen Arena.
Debattartikel: Rör inte min parkeringsplats
I mars passerade Sverige fem miljoner bilar i trafik. Mot bakgrund av detta är god tillgång till parkering en förutsättning för att garantera människors mobilitet i hela landet, för att skapa levande städer och för omställningen av fordonsflottan, skriver KAK. Rörelse är motpolen till stillastående och öppenhet är motsatsen till att bygga murar. Om det är något som vi de senaste åren har lärt oss så är det att möjligheterna till resande och mobilitet inte ska tas för givna. Restriktioner, höga bränslepriser och den allmänna omvärldssituationen har gjort att det i dag är svårare att förflytta sig, både mellan länder och inom Sverige. I det läget måste samhället göra ansträngningar för att inte ytterligare förvärra situationen, utan tvärtom underlätta resande och transporter.I mars passerade Sverige fem miljoner bilar i trafik. Bilen står för närmare åtta av tio personresor i Sverige (Trafikanalys). Att planera för bilen är därför nödvändigt om man menar allvar med att underlätta mobiliteten. Det måste ske på många olika sätt, inte minst genom investeringar i det eftersatta vägnätet. Men det finns en aspekt som inte får glömmas bort i sammanhanget, nämligen parkering. Bra tillgång krävs Ska det vara möjligt att ta sig från punkt A till B […]
Joel Granfors tar första GB3-segern
Joel Granfors körde hem karriärens första GB3-seger och tog över ledningen i mästerskapet i en rejäl styrkedemonstration vid helgens tävlingar på anrika Silverstone.Granfors var i storslagen form från början till slut i säsongens andra deltävling, där han var snabbast i både träning och kval och fick med sig en trio riktigt starka resultat från de tre race som kördes. Eskilstuna-sonen inledde på bästa tänkbara sätt genom att – från en överlägsen pole position – leda från start till mål i det inledande heatet på lördagen. Segern var inte bara Granfors första för säsongen, utan också den första för en svensk förare i det före detta brittiska Formel 3-mästerskapets nya skepnad som GB3. Granfors startade sedan i pole position även i Race 2, där han dock fick se sig passerad av britten Tom Lebbon på det första varvet och tog målflagg på en alltjämt meriterande andraplats. – Vilken helg, kommenterar Joel Granfors. Snabbast på träningen, snabbast i kvalet, och första segern i land… Jag kunde inte önska mig så mycket mer. Vi har haft väldigt bra fart den här helgen. Vi tog pole position med över tre tiondelar och bilen har fungerat perfekt. Stort tack till teamet och alla som hjälpt mig hit!
Rally i Midnattssolens land
Med start i Gelleråsen strax norr om Karlskoga den 6 juli i år kör cirka 185 fartglada proffs och entusiaster och deras kartläsare årets upplaga av det klassiska Midnattssolsrallyt. Målgången sker den 9 juli på torget i Karlskoga.”Årets rally kommer att bli en hisnande upplevelse för såväl åskådare som förare och kartläsare”, säger Philip von Mecklenburg, ordförande för KAK Motorsport och ansvarig för tävlingen från KAK:s sida.Banans längd är i år 997 km, varav 147 km fördelas på 20 ”specialsträckor”. Två av dessa är 3 km vardera och körs på asfalt på själva Gelleråsen. De övriga 18 körs på grusvägar avstängda för allmän trafik. Transportsträckorna går på allmän väg med normala fartbegränsningar och trafikregler.Rallytävlingens längd och sträckning har varierat avsevärt under åren. Det allra första loppet ägde rum 1950 under namnet Svenska Rallyt till Midnattssolen. Med målgång i Kirunablev dock tävlingen snart mer känt som Midnattssolsrallyt.
Linus Lundqvist håller undan för dramatisk Indy Lights-seger!
Linus Lundqvist tog över ledningen i Indy Lights-tabellen när han körde hem säsongens första seger under stor dramatik på en upptorkande bana på Barber Motorsports Park.Lundqvist fick maximal utdelning i årets andra deltävling, med pole position och ledning från start till mål på sin väg mot Indy Lights-karriärens fjärde seger.Tyresö-sonen – som vann på Barber Motorsports Park även förra året – tvingades emellertid gräva djupt när vädrets makter slog till i Alabama. Ett skyfall inför start i söndagens race ändrade förutsättningarna radikalt efter en ditintills torr helg – och kampen om segern kom att bli spektakulär. Lundqvist och HMD Motorsports-kollegan Benjamin Pedersen (Danmark) var i en klass för sig i vätan, långa stunder över sekunden per varv snabbare än resten av fältet, och duellerade bokstavligt talat hela vägen in i mål när Lundqvist på kraftigt slitna regndäck tvingades till en defensiv avslutning när banan torkade upp. Den skandinaviska duon kämpade med frenesi om segern under det allra sista varvet, men Lundqvist behöll kylan och lyckades avvärja Pedersens attack – med lätt kontakt mellan bilarna i sprinten in över mållinjen. Lundqvists segermarginal skrevs till slut till 17 hundradels sekund.- Det där var tight! Det här är en av de absolut skönaste segrarna i min karriär, säger Linus Lundqvist. Mina däck var helt […]
KAK lämnar remissvar om elsparkcyklar – mer utbildning krävs
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har lämnat remissvar till infrastrukturdepartementet kring promemorian Parkering av elsparcyklar. Vi tillstyrker förslagen i promemorian om att fordonen bara ska få parkeras på vissa platser. Samtidigt efterlyser vi också ytterligare åtgärder. KAK välkomnar i grunden nya former av mikromobilitet med små lätta fordon, men det måste fungera på ett trafiksäkert sätt. I promemorian föreslås att det ska införas ett förbud mot att parkera elsparkcyklar på gång- eller cykelbana, annat än vid uppställningsplatser avsedda för cyklar. Det är steg i rätt riktning, men det räcker inte. – Antalet personer som skadar sig i olyckor där elsparcyklar är inblandade har ökat betydligt, inte sällan med unga personer. Den generella trafikutbildningen i skolorna bör stärkas. Enligt en rapport från KAK 2014 är trafikundervisningen i skolorna undermålig. Trafikkunskaperna måste förbättras, säger Ivan Radulovic från KAK:s expertråd. Han lyfter också problematiken kring hur fordons parkeras och hur den borde lösas. – Regler för var elsparcyklarna får parkeras är bra. Men för att undvika felparkeringar borde också ett pantliknande system införas. Det skulle innebära att det införs incitament för att återbörda fordonen till de platser där de är tillåtna att parkeras, påpekar Ivan Radulovic. I remissvaret understryker KAK även att Viktigt i […]
Joel Granfors upp på pallen direkt
Joel Granfors fick en stark start på det brittiska GB3-mästerskapet när han körde hem en pallplats under debuthelgen på Oulton Park utanför Liverpool. Granfors, som inledde påskhelgens tävlingar med en sjätteplats i lördagens Race 1 trots växellådsproblem på sista varvet, följde upp med ett besök på podiet när premiärevenemanget återupptogs – som påsktraditionen bjuder – med två ytterligare lopp på måndagen. Eskilstuna-sonen tog målflagg som trea i det första loppet för dagen, som bäste GB3-rookie bakom Luke Browning och Roberto Faria (som båda tävlade i mästerskapet i fjol), och fick därmed en fin inledning på säsongen. – Kul att ta sig upp på pallen direkt här under premiären, säger Joel Granfors. Jag startade tvåa men fick en dålig start på den smutsiga sidan av banan och tappade en position, men vi tar den här tredjeplatsen som en bra grund att stå på för resten av säsongen. Granfors avrundade sedan helgen med en stabil uppkörning i det avslutande tredje racet, där omvänd startordning tillämpas och där Fortec-svensken därför startade först på 18:e plats. 16-åringen tog tre platser och korsade till slut mållinjen som 15:e man, på en bana ökänt svår att köra om på. Resultatsviten i premiären placerar Granfors på delad tredje plats i GB3-tabellen. Förutom tre stabila poängplaceringar […]
Alfred Nilsson avancerar med det italienska BMW teamet
Alfred Nilsson, 20, fortsätter att klättra på karriärstegen inom racingen. Efter fjorårets fenomenala säsong i den italienska GT4-serien har han stigit i graderna i sitt BMW-stall och kommer den här säsongen att köra i GT3.– Det känns enormt hedrande och roligt att få det här förtroendet av BMW Team Italia och BMW Motorsport. Det här är det största steget jag tagit i min karriär, säger Alfred Nilsson.Det här blir Alfreds andra säsong med BMW Team Italia. 2021 slutade i stor succé med Alfred som en av de bidragande orsakerna till att BMW kunde försvara sin mästerskapstitel i GT4-serien i Italien.– När jag skrev kontraktet förra våren hade jag givetvis som målsättning att göra så bra som möjligt ifrån mig och det tycker jag att jag lyckades med. Vid årsskiftet fick jag reda på att jag var aktuell som GT3-förare och bestämde mig för att satsa allt på detta under försäsongen. Det har varit ett långsiktigt mål för mig att nå GT3 och nu är det klart, fortsätter Alfred, som åkte till Italien i tisdags och påbörjade sina testkörningar i onsdags.Alfred Nilsson är trots sin unga ålder en rutinerad herre som har rattat en rad olika fordon genom åren men en […]
Nominera till KAK:s Journalistpris!
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har sedan starten 1903 som uppgift att främja den svenska bilismens sunda utveckling. KAK instiftade Journalistpriset 2008 med avsikt att belöna journalistiska insatser och som en uppmuntran för en seriös rapportering kring bilismens utveckling. Nu har du chansen att nominera till KAK:s Journalistpris! Hur gör man för att nominera en kandidat?Det står var och en fritt att föreslå kandidater fram till och med den 20 maj. Man kan inte nominera sig själv. Den som har ett förslag kan motivera detta på max en halv A4-sida och maila till KAK. Bifoga gärna länkar till relevant material av den nominerade. Mottagaren av KAK:s journalistpris meddelas senast under augusti månad. Prissumman är på 25 000 kr. Vart skall materialet skickas? E-post: info@kak.se eller till följande adress:KAK, JournalistprisetBox 56038102 17 Stockholm Läs mer om KAK:s Journalistpris i denna PDFVarmt välkommen med din nominering. Med vänliga hälsningarJuryn för KAK:s Journalistpris
Formel 1 Grand Prix Sverige Event
KAK Östra bjöd på ett härligt mingel och fin invigning av fotoutställningen ”Formel 1 Grand Prix Sverige”. Evenemanget arrangerades i Bergrummet på Skeppsholmen i samarbete Stockholm Toy Museum och Pelle Unger. Vi fick träffa och lyssna på fotograf Jan Wärnelöv och se hans fantastiska fotodokumentation av bilarna, förarna och livet runt tävlingarna under åren 1976-78. Vill du se fler bilder från Scandinavian Raceway, Anderstorp så titta in på Jan Wärnelövs instagramkonto @janwarnlov. Tack till vännerna i KAK Östra.”
Verklighetsanpassa infrastrukturen – satsa på vägarna
Här skriver Anders Ericson, generalsekreterare, KAK och Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s expertråd i Altinget om att infrastruktursatsningarna måste anpassas efter verkligheten. Pengarna bör följa hur svenskarna faktiskt reser och då måste vägarna prioriteras på ett tydligare sätt.”Tre av fyra svenskar vill se mer satsningar på det eftersätta vägnätet. Ändå väljer regeringen och Trafikverket att prioritera annat när resurser till infrastrukturen ska fördelas under de kommande tio åren. Sverige är inne på ett stickspår – det är dags att styra in på rätt väg.”Häller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen.Läs mer: altinget.se
Midnattsolsrallyt 2022
Midnattssolsrallyt 2022 körs den 6-9 juli med Gelleråsen, strax utanför Karlskoga, som bas.
Anmälan öppnar den 2 maj och stänger den 23 maj.
Gå vidare till hemsidan för Midnattssolsrallyt.
KAK: Remissvar på nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
Trafikverket har på uppdrag av regeringen remitterat förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.KAK avstyrker nuvarande förslag till nationell plan.Resurserna i planen räcker inte till i förhållande till de behov som finns. Det kommer inte ens att vara möjligt att vidmakthålla den nuvarande kvaliteten på vägnätet.Fördelningen av resurser mellan transportslagen är snedvriden med hänsyn till att vägtrafiken faktiskt står för den allra största andelen av resandet.Olyckligt nog har planerna på att bygga nya stambanor inarbetats som en del av den nationella planen. Det kommer att tränga ut andra nödvändiga investeringar.Det offentliga bör planera för mer resande och mer bilism i framtiden.
Ny Generalsekreterare på KAK
Sedan den 1 mars 2022 här Anders Ericson ny generalsekreterare för KAK. Läs Anders tankar om sin roll på KAK.”Underbara framtid. Det mesta är ännu ogjort” är ett citat jag gärna använder och som är lånat från en av mina stora förebilder – IKEA:s grundare Ingvar Kamprad. Min tolkning av denna tes är att man ska ta sig an nya uppgifter med stor nyfikenhet, lust och engagemang. Och samtidigt inse att man aldrig riktigt kan slå sig till ro.Det är också med hjälp av detta synsätt jag vill närma mig rollen som ny generalsekreterare för KAK. Det är lätt att se och känna det mycket stora engagemang som finns bland KAK:s medlemmar. Både i mötesrummen och på tävlingsbanorna. Ett engagemang som tveklöst är organisationens främsta tillgång.Jag har tidigare under många år lett en branschorganisation där jag tillsammans med mina medarbetare lagt stort fokus på att skapa ökad och påtaglig medlemsnytta. Ett arbete jag tillsammans med mina nya kollegor vill fortsätta med inom KAK.En viktig uppgift för oss är att locka fler medlemmar. Det stärker organisationen och gör KAK till en starkare aktör, inte minst inom opinionsbildning, där vi på ett tydligt sätt ska fortsätta att föra bilisternas talan. Vi vill […]
KAK:s Remissvar på lagrådsremissen skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott
KAK har givits möjlighet att inkomma med synpunkter på lagrådsremissen Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott och vi inkommer här med vårt svar. KAK tillstyrker förslagen i sin helhet.KAK tillstyrker förslagen kring lagrådsremissen. Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott.Trafiksäkerheten måste ha högsta prioritet och att beivra upprepad trafikrelaterad brottslighet är mycket angeläget.Vi välkomnar de förordningar som föreslås i lag, i synnerhet det som rör återfall i rattonykterhet.Vi efterlyser därutöver tidigare insatser för att medvetandegöra unga personer om risker i trafiken. Undervisningen i skolorna måste stärkas i syfte att förebygga trafikolyckor av olika slag.Läs alla remissvar
Alla borde behandlas lika väl som Kungen – Stäng fordonsregistret
Skatteverket har beslutat att förse H.M. Konung Carl XVI Gustaf med skyddade personuppgifter. Eftersom kungen är en stor bilentusiast innebär detta att hans bilsamling har hemligstämplats för allmänheten. Samma sak borde gälla för alla.Det skriver Thomas Hedberg och Anders Ydstedt från KAK i Expressen.Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen!Medlemsansökan
“Elbilen kräver laddning – Sluta ta bort parkeringsplatser”
Samtidigt som elbilarna ökar i antal och fler laddplatser behövs, så tar många kommuner bort parkeringsmöjligheter. Det går inte ihop!Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s Expertråd, skriver i Ny Teknik.Läs hela artikeln här!Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen. www.kak.se/medlem
KAK vill att politikerna tar nya grepp kring trafiksäkerhetsutbildningen
Läs hela pressmeddelandet här
Midnattssolsrallyt 2021 skjuts upp
Midnattssolsrallyt var tänkt att köras i juli i år, men skjuts nu upp.-Vi gör vårt yttersta för att kunna köra 2022, säger Philip von Mecklenburg, KAK.De rådande omständigheterna gör att organisationskommittén nu väljer att ställa in årets Midnattssolsrally.– Intresset för Midnattssolsrallyt har varit mycket stort. Vi har väntat in i det längsta och det är med tungt hjärta som vi nu måste meddela att årets tävling inte blir av, säger Philip von Mecklenburg från arrangörsklubben KAK, som trots det ser positivt på framtiden.– Vi ska göra vårt yttersta att Midnattssolsrallyt ska kunna köras nästa år, den 5-9 juli.Midnattssolsrallyfakta och historikKAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av Europas största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K och har körts sedan 2006. Tävlingen kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.Årets Midnattssolsrally skjuts upp och körs med största sannolikhet 2022.Bilden är från senaste Midnattssolsrallyt där Lotta Lundqvist körde Opel Manta 400.
Kungliga Automobilklubben (KAK) blir delägare i Körkortsjakten
Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i webbplatsen och utbildningsplattformen Körkortsjakten.se. Klubben tar därmed ett strategiskt kliv in i den unga generationens akuta behov av körkort. Många arbeten kräver körkort och det är ofta en förutsättning för att kunna välja vart man vill bo och studera. Inte minst är körkort viktigt för friheten att själv välja hur man vill resa. Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i Körkortsjakten (pdf)
Miljöprogram
Miljöansvar i trafiken kräver ett gemensamt ansvarstagande från bilister, politiker och industri
Uppmuntra till bilresande i tider av smittspridning
Kommuner och myndigheter kan göra mer för att underlätta för bilisterna att vara med och bidra till minskad smittspridning. Bland annat kan städnätter skjutas upp, skriver Jacob Laurin och Anders Ydstedt i Läs mer
Glöm inte bilisterna
Elektrifieringen pågår och behovet av el ökar. För att lösa detta diskuteras nu olika former lagring, däribland att använda elfordon som buffert genom så kallad Vehicle to grid-teknik (V2G). I korthet går det ut på att bilarna delar med sig av sina batt