RAPPORT OM BILISMEN I STOCKHOLMSREGIONEN
Att verka för ”bilismens sunda utveckling” är själva grunden för KAK:s arbete alltsedan starten. Bilismen genomgår ständigt en fantastisk utveckling och fordonen blir allt säkrare och mer miljöanpassade. Detta sker samtidigt som alltfler bilar rullar på vägarna. Detta måste samhället planera för. Mot bakgrund av detta har KAK tagit fram en rapport om läget för bilismen i Stockholmsregionen.
Vi vill vara en konstruktiv röst i diskussionen om framtidens mobilitet där personbilen har en viktig roll att fylla. Bilens flexibilitet är svårslagen och den är viktig i hela landet, inte minst i Stockholmsregionen.
– Många arbetspendlar eller reser till Stockholm på fritiden. Bor man i Nacka, Sollentuna, Ekerö, Järfälla eller Vallentuna är bilen ofta oumbärlig, inte minst för barnfamiljer. Därför måste kommunerna i Stockholmsregionen att samverka för att skapa en planering som hänger samman. Det måste fungera att resa i regionen, inte minst med bil. Det ligger även i stockholmarnas intresse att stadskärnan är lättillgänglig för hela regionen. Bara så kan staden behålla sin attraktionskraft och bli ett hem för fler, säger Johan Söderlind, ordförande för KAK Östra avdelningen.
RAPPORT OM BILISMEN I GÖTEBORGSREGIONEN
Att verka för ”bilismens sunda utveckling” utveckling är själva grunden för KAK:s arbete alltsedan starten. Bilismen genomgår ständigt en fantastisk och fordonen blir allt säkrare och mer miljöanpassade. Detta sker samtidigt som alltfler bilar rullar på vägarna. Detta måste samhället planera för. Mot bakgrund av detta har KAK tagit fram en rapport om läget för bilismen i Göteborgsregionen.
Vi vill vara en konstruktiv röst i diskussionen om framtidens mobilitet där personbilen har en viktig roll att fylla. Bilens flexibilitet är svårslagen och den är viktig i hela landet, inte minst i Göteborgsregionen. – Många arbetspendlar eller reser till Göteborg på fritiden. Bor man i Alingsås, Kungsbacka, Härryda, Kungälv, Lerum, Lilla Edet eller på Tjörn är bilen ofta oumbärlig, inte minst för barnfamiljer. Därför måste kommunerna i Västsverige samverka för att skapa en planering som hänger samman. Det måste fungera att resa i regionen, inte minst med bil. Det ligger även i göteborgarnas intresse att stadskärnan är lättillgänglig för hela regionen. Bara så kan staden behålla sin attraktionskraft och bli ett hem för fler, säger Magnus Hellsten, ordförande för KAK västra avdelningen.
RAPPORT OM BILISMEN I MALMÖREGIONEN
Att verka för ”bilismens sunda utveckling” är själva grunden för KAK:s arbete alltsedan starten. Bilismen genomgår ständigt en fantastisk utveckling och fordonen blir allt säkrare och mer miljöanpassade. Detta sker samtidigt som alltfler bilar rullar på vägarna. Detta måste samhället planera för. Mot bakgrund av detta har KAK tagit fram en rapport om läget för bilismen i Malmöregionen.
Vi vill vara en konstruktiv röst i diskussionen om framtidens mobilitet där personbilen har en viktig roll att fylla. Bilens flexibilitet är svårslagen och den är viktig i hela landet, inte minst i Malmöregionen. – Många arbetspendlar eller reser till Malmö på fritiden. Bor man i Burlöv, Höör, Lomma, Skurup, Staffanstorp, Svedala, eller Vellinge är bilen ofta oumbärlig, inte minst för barnfamiljer.
Därför måste kommunerna i Malmöregionen samverka för att skapa en planering som hänger samman. Det måste fungera att resa i regionen, inte minst med bil, säger Jacob Laurin, ordförande för KAK Södra avdelningen.
RAPPORT TILL KAK OM BILANVÄNDNING, JULI 2020
Sakerhet framförallt
UNGA I TRAFIKEN
KAK:s Expertråd har uppmärksammat den viktiga frågan om trafiksäkerhetsundervisning för unga. Vi har befarat att detta är ett eftersatt område. Thomas Brandbergs rapport visar att många aktörer arbetar med trafikutbildning för unga men resurser saknas. Det är skolan som har det formella ansvaret men direktiven i läroplanen är svaga.
Sveriges statistik för trafikolyckor går åt rätt håll – men bristen på utbildning för unga är ett allvarligt hot mot denna trend. Vi hoppas att KAK:s rapport ”unga i trafiken – vem bär ansvaret kan bidra till att sätta fokus på frågeställningen och ge stöd för en konstruktiv diskussion.
Unga i trafiken (pdf)
Väljarna och trafiken
Miljöprogram
Miljöansvar i trafiken kräver ett gemensamt ansvarstagande från bilister, politiker och industri
Miljödebatten skiftar ständigt fokus. Ibland står cancerogena partiklar i dieselavgaserna högst på dagordningen, en annan gång är det skogen intill vägarna mm som skadas. Bullret från motorer och hjul är en realitet för dem som bor intill stora trafikleder eller vissa industrier.
Trängseln i det ofta begränsade gaturummet är ett annat problem. Smog och marknära ozon debatteras ofta i vissa länder.
Årets vinter aktualiserar dubbslitaget på gator och vägar. Fler exempel finns. För närvarande är det klimatfrågan som är i fokus.
Hittills har ny bilteknik hanterat problem och det mesta talar för att ny teknik även kommer att lösa många av dagens problem.
Kommuner & trafik
Snabblänkar
KAK Rapport juli 2021 (PDF)
KAK Rapport, 3 storstadsområden juli 2020 (PDF)
KAK rapport Stockholmsregionen (pdf)
KAK rapport Göteborgsregionen (pdf)
KAK rapport Malmöregionen (pdf)
Rapport om bilanvändning juli 2020 (pdf)
Säkerhet framför allt (pdf)
Unga i trafiken (pdf)
Väljarna och trafiken (pdf)
Miljöprogram (pdf)
Kommuner & trafik
Skopanalyser
Bilens roll i samhället idag och i morgon juli 2022 (pdf)
Bilens roll i samhället, tabellbilaga (pdf)
Rapport till KAK om bilanvändning, juli 2020 (pdf)
Rapport till KAK om bilregister 2019 (pdf)
Rapport till KAK om elbilsbatterier 2019 (pdf)
Rapport till KAK om mobilitet 2018 (pdf)
Rapport till KAK bilägande 2017 (pdf)
Rapport till KAK om bilisters framkomlighet juni 2014 (pdf)